Begeleiding en dagbesteding

Kunt u door ziekte, een beperking of ouderdom niet meer goed voor uzelf zorgen of niet meedoen in de samenleving? De gemeente Goeree-Overflakkee kan u helpen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Samen zoeken we naar een passende oplossing, zodat u zo zelfstandig mogelijk kunt blijven wonen en meedoen in de maatschappij. 

Omschrijving

Wanneer u een melding doet, onderzoeken we eerst wat u zelf kunt doen. Wanneer u zelf (deels) een oplossing kunt vinden, zetten wij daar geen ondersteuning voor in. Op de pagina's 'Wat kan ik zelf doen voor begeleiding' en 'Wat kan ik zelf doen voor dagbesteding' leest u wat u zelf kunt doen. 

Lukt het niet om de juiste hulp zelf te regelen, dan bespreken we wat er nodig is. De ondersteuning is maatwerk, speciaal voor uw situatie. We kiezen altijd de goedkoopste oplossing om u zo goed mogelijk te helpen. 

Begeleiding 

Begeleiding betekent dat u ondersteuning krijgt bij het uitvoeren van dagelijkse taken. Het gaat om hulp bij zaken zoals het aanbrengen van (dag)structuur, plannen van activiteiten, onderhouden van sociale contacten en het voorbereiden van belangrijke gesprekken. Het is geen overnemen van taken, maar hulp zodat u het zelf kunt doen. De begeleiding krijgt u thuis aangeboden of soms op een locatie van de aanbieder. 

Dagbesteding 

Dagbesteding biedt activiteiten gericht op activering, leren omgaan met dementie, contact met anderen en een zinvolle invulling van de dag. U krijgt de activiteiten aangeboden op een locatie van een aanbieder, zo bent u er ook even uit. Dit helpt om vereenzaming te voorkomen en biedt ook ontlasting voor mantelzorgers. Het vervoer naar de locatie kan zo nodig ook worden verzorgd. U wordt dan thuis opgehaald en gebracht. 

Persoonlijke verzorging 

Bij persoonlijke verordening gaat het om het ondersteunen bij de zelfzorg. Bijvoorbeeld douchen of aankleden. Soms kunt u ook persoonlijke verzorging krijgen van de gemeente. Dit is vooral als het onderdeel is van uw begeleiding. Als u persoonlijke verzorging nodig heeft vanwege lichamelijke aandoening(en) dan betaalt de de zorgverzekering dit. 

Hoe krijgt u ondersteuning? 

U kunt ondersteuning krijgen via een (zorg)aanbieder van de gemeente. Dit heet ‘zorg in natura’. Dit is de makkelijkste manier. Meer informatie over onze aanbieders.  
 
Een andere optie is een persoonsgebonden budget (pgb). Hiermee regelt u zelf uw ondersteuning. Let op: een pgb vraagt veel meer regelwerk en past niet voor iedereen. Er zijn ook voorwaarden. Lees goed alle informatie over een pgb voordat u hierom vraagt. Meer over pgb leest u op deze pagina pgb

Kosten

U betaalt maximaal € 21,80 per maand eigen bijdrage. Dit zogenaamde abonnementstarief is een vast bedrag dat u betaalt voor de ondersteuning. U betaalt dit zo lang u ondersteuning heeft van de gemeente. Dit tarief is niet afhankelijk van de hoeveelheid ondersteuning dat geleverd wordt, maar is bedoeld om de zorg mogelijk te maken. Dit betekent dat ook in perioden waarin de zorg minder vaak of tijdelijk niet geleverd wordt, het abonnementstarief doorloopt.  

Soms betaalt u een ander bedrag of geen eigen bijdrage. Het CAK berekent de eigen bijdrage voor uw situatie. Meer informatie over de eigen bijdrage vindt u op de website van het CAK: www.hetcak.nl

Voorwaarden

Om begeleiding of dagbesteding via de Wmo aan te vragen, gelden de volgende voorwaarden:  

  • U bent door ziekte, een beperking of ouderdom niet in staat volledig zelfstandig voor uzelf te zorgen of mee te doen in de samenleving. 
  • U hebt actief naar oplossingen gezocht. 

Voor de aanvraag heeft u de volgende documenten nodig:  

  • Een geldig identiteitsbewijs.  
  • Een ingevuld meldingsformulier Wmo (zie kopje ‘Formulieren’).  
  • Eventueel een persoonlijk plan waarin u uw ondersteuningsbehoefte toelicht.  
  • Eventueel bij verlenging van uw indicatie een ondertekend evaluatieverslag. 

De aanvraag wordt beoordeeld aan de hand van de verordening en beleidsregel.   

Aanpak

  • U kunt online het formulier Melding Wmo (zie kopje ‘Formulieren’ hieronder) invullen.  
  • Wilt u liever een papieren formulier, dan kunt u contact opnemen met het Sociaalcontactpunt van de gemeente via telefoonnummer 14 0187, optie 1.  
  • Weet u al wat uw ondersteuningsbehoefte is? Stuur dan binnen 7 dagen na de melding het persoonlijk plan naar ons toe (zie kopje ‘Formulieren’ hieronder). Dit kan het onderzoek bespoedigen.  
  • Een Wmo-consulent neemt contact met u op om uw situatie te bespreken; in de meeste gevallen doen we een huisbezoek.  
  • De Wmo-consulent onderzoekt uw situatie en zal u adviseren hoe u de hulpvragen het beste kunt oplossen.  
  • U ontvangt het onderzoeksverslag.  
  • Na ontvangst van het onderzoeksverslag kunt u een aanvraag doen.  

Termijn

Wanneer u hulp nodig heeft en dit meldt bij de gemeente, heeft de gemeente (het college) 6 weken de tijd om uw situatie te onderzoeken. Dit onderzoek is nodig om te kijken welke hulp u nodig heeft. Het is goed om te weten dat deze 6 weken vaak echt nodig zijn.  

Als het onderzoek klaar is, krijgt u een verslag met de uitkomsten. In dit verslag staan de voorgestelde oplossingen voor uw hulpvraag. Dit kan een voorziening zijn maar ook iets wat u zelf kunt doen. Daarna kunt u een aanvraag doen. Dit doet u door het verslag te ondertekenen of door een apart formulier in te vullen.  

Als de gemeente langer dan 6 weken nodig heeft voor het onderzoek, mag u na die 6 weken toch alvast een aanvraag indienen. Overleg met uw consulent hoe u dit het beste kunt doen. 

Binnen 2 weken nadat u de aanvraag heeft ingediend, hoort u of u hulp krijgt. Soms heeft de gemeente nog extra informatie nodig. In dat geval kan het langer duren. U wordt hierover geïnformeerd.  

Bezwaar en beroep

Tegen een besluit op een aanvraag kunt u binnen zes weken na de verzending van de brief schriftelijk bezwaar indienen bij ons college. U kunt ook, voordat u bezwaar indient, eerst telefonisch contact met ons opnemen om het genomen besluit te bespreken. U kunt ook direct een bezwaar indienen. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en in ieder geval uw naam, uw adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit en de redenen waarom u het daarmee niet eens bent bevatten. Het besluit treedt direct in werking, ook al wordt er bezwaar gemaakt. Bent u van mening dat, zolang nog niet op het bezwaarschrift is beslist, het besluit niet in werking zou moeten treden, dan kunt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank in Rotterdam een voorlopige voorziening vragen. Het adres is: Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. U kunt een verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij de Rechtbank Rotterdam via mijn.rechtspraak.nl/start/burger

Contact opnemen

Als u nog meer informatie wilt over ondersteuning bij het huishouden, kunt u contact opnemen met het Sociaalcontactpunt van de gemeente via telefoonnummer 14 0187, optie 1. 

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan. 

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.