Veelgestelde vragen Dalvrij busabonnement

Veelvoorkomende vragen en antwoorden met betrekking tot het Dalvrij Busabonnement

Vragen over de nieuwe pas van WijMobiel

Ik heb nog geen e-mail gehad

Wijmobiel is nog bezig (vandaag 18 december) met het versturen van de e-mails. Heeft u een brief van ons gehad? Dan krijgt u een e-mail op het e-mailadres dat in de brief stond.

Mijn partner en kinderen hebben geen e-mail gehad of het e-mailadres is niet bij de gemeente bekend. Wat moeten zij doen?

Uw partner en kinderen hebben een eigen account nodig op Wijmobiel. Zij kunnen een account aanmaken via WijMobiel

Wat moet ik doen als ik mijn account heb aangemaakt?

U uploadt dan een pasfoto van uzelf. Deze pasfoto wordt gebruikt op uw nieuwe kaart van Wijmobiel. Als u de kaart heeft aangevraagd, stuurt Wijmobiel die naar u op.

Wat moet ik doen met mijn oude OV-kaart?

Uw oude abonnement moet worden stopgezet. U doet dat op dezelfde manier als hoe u het abonnement heeft opgehaald. Alles wat er verder op uw oude kaart staat, blijft staan.

Ik heb meerdere abonnementen op mijn oude OV kaart, wat moet ik doen?

Andere reisproducten blijven op uw kaart staan, bijvoorbeeld een abonnement om naar school te reizen. Gooi uw oude kaart dus niet weg! U reist dan met 2 kaarten: uw persoonlijke OV chipkaart.en uw kaart van Wijmobiel.

Het opladen lukt niet

Na 1 januari 2026:
Het komt soms voor dat het opladen niet lukt. Om er zeker van te zijn dat het abonnement voor u klaar staat kunt u contact opnemen met de klantenservice van WijMobiel op telefoonnummer 088 – 934 3401 of via servicedesk@wijmobiel.nl. Wanneer het opladen bij de bus niet lukt, kunt u het ook proberen bij een bemand oplaadpunt, hier zijn vaak medewerkers die u kunnen helpen. Lukt het dan nog niet, neemt u dan contact met ons op, misschien kunnen wij iets voor u betekenen.

Tot 1 januari 2026:
Het komt soms voor dat het opladen niet lukt. Om er zeker van te zijn dat het abonnement voor u klaar staat kunt u bellen met de klantenservice van Connexxion via telefoonnummer 0900 - 2666 399. Zij kunnen zien of het abonnement misschien al op uw kaart staat. Wanneer het opladen bij de bus niet lukt, kunt u het ook proberen bij een bemand oplaadpunt, hier zijn vaak medewerkers die u kunnen helpen. Lukt het dan nog niet, neemt u dan contact met ons op, misschien kunnen wij iets voor u betekenen.

U bent uw kaart verloren of deze is kapot

Vanaf 1 januari 2026:
Meld uw verloren of kapotte kaart via de WijMobiel Portaal of neem telefonisch of per e-mail contact op met de servicedesk van WijMobiel. Er wordt een vervangende pas aangevraagd en reisproducten worden automatisch overgezet. De kosten van een nieuwe pas bedragen € 15,00. De gemeente betaalt dit bedrag in eerste instantie aan WijMobiel en stuurt u vervolgens een factuur voor deze kosten.

Tot 1 januari 2026:
Vraag via de website www.ov-chipkaart.nl een vervangende ov-chipkaart aan. Let erop dat u geen nieuwe ov-kaart aanvraagt. Wanneer u kiest voor een vervangende ov-chipkaart worden saldi en abonnementen automatisch overgezet. Verliest u uw kaart voordat u het abonnement heeft opgehaald, neemt u dan contact met ons op. In dat geval kijken wij wat we voor u kunnen doen.

U kunt geen gebruik maken van het abonnement

Tot 1 januari 2026: 
Wanneer het abonnement op uw ov-chipkaart staat, kunt u hier geen gebruik van maken als u een negatief saldo heeft. Zorg er dus altijd voor dat uw saldo is aangevuld. Meer informatie over het laden van uw saldo leest u op www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-saldo.

U wilt reizen voor 9.00 uur 's morgens

U mag natuurlijk reizen voor 9.00 uur. De kosten voor deze rit worden in rekening gebracht, zorg er daarom voor dat er saldo op uw pas staat. Reist u terug na 9.00 uur, dan worden deze kosten niet gerekend.

U maakt ook gebruik van andere abonnementen

Vanaf 1 januari 2026: 
Op uw WijMobiel pas staat alleen het Dal Vrij busabonnement en een eventueel saldo. Voor andere abonnementen die u misschien heeft gebruikt u de OV-chipkaart. 

Tot 1 januari 2026:
Heeft u nog een ander abonnement lopen, dan werkt dit niet altijd goed op één OV-chipkaart. Connexxion adviseert voor ieder abonnement een persoonlijke OV-chipkaart aan te vragen.

U kunt voor uw kinderen jonger dan twaalf jaar geen abonnement aanvragen

Vanaf 1 januari 2026:
Kinderen tot twaalf jaar reizen gratis met u mee, voor hen krijgt u geen Dal Vrij busabonnement. 
Let op: gratis reizen voor kinderen onder twaalf jaar kan niet zonder begeleiding. Wilt u uw kind jonger dan twaalf jaar alleen laten reizen, neemt u dan contact met ons op. Misschien kunnen wij met u meedenken.

Tot 1 januari 2026: 
Kinderen tot twaalfjaar reizen gratis met u mee met een Kidsticket. U vraagt dit kaartje aan bij de buschauffeur. Kijkt u voor meer informatie op de website van Connexxion. Let op: gratis reizen voor kinderen onder twaalf jaar kan niet zonder begeleiding. Wilt u uw kind jonger dan twaalf jaar alleen laten reizen, neemt u dan contact met ons op. Misschien kunnen wij met u meedenken.

Er zijn toch kosten in rekening gebracht voor uw reis

Vanaf 1 januari 2026:
Dan heeft u waarschijnlijk buiten de zones gereisd of voor 9.00 uur. Houdt u er rekening mee dat het abonnement geldt voor alle buslijnen van Transdev in Goeree-Overflakkee, Hoekse Waard en de provincie Zeeland. Ook kunt u gebruik maken van alle Qbuzz buslijnen in de provincie Zuid-Holland Noord de TAG lijn (treinverbinding tussen Alphen aan den Rijn – Gouda), de MerwedeLingelijn (treinverbinding tussen Geldermalsen – Dordrecht en op de Waterbus.

Reist u buiten deze zones, dan worden voor dat deel van uw reis gebruikelijke kosten in rekening gebracht

Tot 1 januari 2026: 
Dan heeft u waarschijnlijk buiten de zones gereisd of voor 9.00 uur. Houdt u er rekening mee dat het abonnement geldt voor Goeree-Overflakkee, Hoekse Waard en de provincie Zeeland. Ook de buslijn van Connexxion tot aan Rotterdam Zuidplein is gratis. Reist u verder dan deze zones, dan worden voor dat deel van uw reis gebruikelijke kosten in rekening gebracht.