Onderzoek vernieuwing Haringvlietbrug gestart: nieuw brugdek op bestaande pijlers

De Haringvlietbrug in de A29 is een belangrijke schakel tussen Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland én een belangrijke route voor internationaal verkeer. Door steeds meer en steeds zwaarder verkeer heeft de stalen kokerbrug uit 1964 last van vermoeiingsverschijnselen en zijn er scheuren ontstaan. In 2023 is het beweegbare deel (de klep) vervangen omdat dat dringend nodig was. Rijkswaterstaat bereidt nu de vernieuwing van het vaste deel voor. Daarvoor wordt in de planfase de vernieuwingsvariant uitgewerkt van een volledige vervanging van het brugdek op de bestaande pijlers. Dit doet Rijkswaterstaat in samenwerking met de ingenieursbureaus Arup en Tauw.

De Haringvlietbrug in de A29 is een belangrijke schakel tussen Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland én een belangrijke route voor internationaal verkeer. Door steeds meer en steeds zwaarder verkeer heeft de stalen kokerbrug uit 1964 last van vermoeiingsverschijnselen en zijn er scheuren ontstaan. In 2023 is het beweegbare deel (de klep) vervangen omdat dat dringend nodig was. Rijkswaterstaat bereidt nu de vernieuwing van het vaste deel voor. Daarvoor wordt in de planfase de vernieuwingsvariant uitgewerkt van een volledige vervanging van het brugdek op de bestaande pijlers. Dit doet Rijkswaterstaat in samenwerking met de ingenieursbureaus Arup en Tauw.

Varianten voor vernieuwing

Rijkswaterstaat heeft een aantal alternatieven voor vernieuwing onderzocht. Van het renoveren van het bestaande brugdek tot een nieuwe brug ernaast. Alle resultaten zijn (inclusief diverse uitvoeringswijzen) naast elkaar gelegd waarbij is gekeken naar uitvoeringskosten, hinder voor het wegverkeer, hinder voor de (hoge)scheepvaart, proceduretijd en uitvoeringsduur. Het vervangen van het brugdek op de bestaande pijlers kwam, op basis van deze criteria, daar als best haalbare variant voor de vernieuwing uit. Dit alternatief wordt daarom verder onderzocht en uitgewerkt in de komende jaren.

Planfase

In de planfase onderzoekt Rijkswaterstaat onder andere de effecten van de vernieuwing op de natuur en de gevolgen voor verkeer en scheepvaart. Hierbij wordt de omgeving betrokken via een projectprocedure. Deze projectprocedure start begin 2026 met de publicatie van de kennisgeving voornemen en participatie, gevolgd door het uitvoeren van een verkenning en een ontwerp-projectbesluit. Vervolgens wordt een definitief projectbesluit genomen. De verwachting is dat de vernieuwing van de Haringvlietbrug start in 2031 of 2032. Hoe lang de brug hiervoor afgesloten moet worden voor het (vaar)wegverkeer is nog niet duidelijk. Wel weten we dat de hinder fors zal zijn, tussen de 6 en 12 maanden.

Wat gebeurt er tot de vervanging

De afgelopen 2 jaar zijn er reparaties en versterkingsmaatregelen uitgevoerd vanwege scheuren in de brug als gevolg van vermoeiingsverschijnselen. De verwachting is dat het aantal scheuren de komende jaren desondanks gaat toenemen. Daarom staat de brug tot aan de vernieuwing onder verscherpt toezicht. Zo nodig voert Rijkswaterstaat noodzakelijke reparaties en versterkingsmaatregelen uit. Zo blijft de brug veilig voor het (vaar)wegverkeer. Ook kan het zijn dat er verkeersmaatregelen genomen moeten worden, zoals gebruikersbeperkingen of het (tijdelijk) afsluiten van een rijstrook ten behoeve van de veiligheid van de weg- en vaarweggebruikers.

Werkzaamheden in Zuid-Holland

Goede infrastructuur geeft ons bewegingsvrijheid. We leggen nieuwe rijstroken of wegen aan, maar zijn de komende jaren vooral druk met het vernieuwen en vervangen van bestaande wegen, tunnels, bruggen en viaducten, ook in Zuid-Holland. Veel van onze infrastructuur is namelijk al wat ouder en is in de jaren vijftig en zestig aangelegd. Intussen zijn we met veel meer inwoners, het verkeer is intenser, de voertuigen zwaarder. Ook moeten we rekening houden met extremer weer, zoals hitte, wateroverlast of juist droogte. Die vernieuwing vraagt veel werk de komende jaren. Dit gaat helaas niet zonder hinder en overlast. Kijk voor een compleet overzicht op werkzaamheden in de regio Zuid-Holland. Kijk op de website van Zuid-Holland Bereikbaar voor inspiratie om slimmer en duurzamer te reizen. Ook werkgevers of logistiek ondernemers kunnen hier terecht voor tips over mobiliteit, regelingen en efficiëntere logistiek.

In beweging blijven

Uiteindelijk doen we het ergens voor: een goed onderhouden infrastructuur geeft ons bewegingsvrijheid. Dat is cruciaal voor werk, studie, handel, vakantie, familiebezoek en het bevoorraden van onze winkels en ziekenhuizen. Door onze wegen, viaducten, tunnels en bruggen aan te pakken, zijn en blijven we een sterk land dat vlot en veilig in beweging kan blijven.

Wilt u tijdens de werkzaamheden slimmer reizen en hinder vermijden? Bereid u dan goed voor. Kijk op de website van Zuid-Holland Bereikbaar voor een overzicht van grote werkzaamheden in Zuid-Holland én voor inspiratie om slimmer en duurzamer te reizen. Ook werkgevers of logistiek ondernemers kunnen hier terecht voor tips over mobiliteit, regelingen en efficiëntere logistiek. Zo houden we de komende jaren met elkaar Zuid- Holland in beweging.

Meer informatie?

Kijk voor meer informatie over bovenstaande werkzaamheden op de website van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie of bel met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002 (gratis).

‘Dit is een persbericht van Rijkswaterstaat’