Onderweg naar een nieuw gemeentehuis

Gemeente Goeree-Overflakkee werkt aan een nieuw duurzaam, functioneel en toekomstbestendig gemeentehuis op de huidige locatie aan de Koningin Julianaweg in Middelharnis. 

Het huidige gemeentehuis in Middelharnis.

Een gemeentehuis is geen commercieel kantoorgebouw. Het is een gebouw van en voor alle inwoners, een democratische ontmoetingsplaats, een gebouw waarin de lokale identiteit, de democratie en de visie van het bestuur een plek vinden. Met dit in gedachten is begonnen aan de voorbereidingen richting een verbouwd/uitgebreid of vernieuwd gemeentehuis op de locatie van het huidige verouderde gemeentehuis. 

Op donderdag 18 september heeft de gemeenteraad van Goeree-Overflakkee besloten dat de ontwerpfase kan starten. Er is gekozen voor nieuwbouw. In het eerste kwartaal van 2026 kan naar verwachting het ontwerpproces beginnen. De bedoeling is dat het gemeentehuis in 2031 in gebruik wordt genomen.  

Stedenbouwkundig plan: verbinding staat centraal

Een stedenbouwkundig plan is een ontwerp of plan voor de inrichting van een gebied. Het laat zien hoe het gebied er in de toekomst uit kan komen te zien. Denk aan de ligging van wegen, gemeentehuis, groen en andere voorzieningen.   

Wat moet het karakter worden van het toekomstige gemeentehuis? 

  • Uitnodigend: open, transparant gebouw met een drempelloze ingang;
  • Herkenbaar: een bijzonder gebouw, het huis voor alle mensen op het eiland;
  • Zichtbaar: goed zichtbare en prominente voorzijde aan de Koningin Julianaweg;
  • Onderdeel van omgeving: positie, massa en uitstraling passen bij de omgeving;
  • Groen: bomen zoveel mogelijk behouden en tuin toevoegen;
  • Duurzaam: gebouw is gemakkelijk aan te passen aan een lange levensduur;
  • Efficiënt: rationele opzet van het gebouw voor beheersing van de kosten. 

Centraal staat het thema verbinden: 

  • Verbinding tussen gemeente en inwoners: met een open, toegankelijke uitstraling, transparantie in het ontwerp en een nuchtere en herkenbare identiteit.
  • Verbinding met de Koningin Julianaweg: met de entree en de publiekshal dichter bij de weg. Zo ontstaat een vanzelfsprekende entree.
  • Verbinding tussen medewerkers in het gebouw: een uitnodigende route loopt langs verschillende werkplekken, georganiseerd rond een binnentuin. Zo ontstaat een inspirerende werkomgeving, die samenwerking en ontmoeting stimuleert. En een werkomgeving die nodig is om de huidige gemeentelijke complexe opgaven aan te pakken. 

Wat staat er nog meer in dit stedenbouwkundig plan?   

  • Zowel de variant verbouwen/uitbreiden als nieuw te bouwen gemeentehuis is stedenbouwkundig inpasbaar;
  • Een parkeerdek is financieel niet haalbaar;
  • Woningbouw wordt niet geadviseerd. Op het gemeentehuis kunnen maar weinig woningen komen, waardoor dit voor de woningbouwvereniging niet haalbaar wordt. Daarnaast verliest het gebouw door woningen de flexibiliteit die nodig is voor de toekomst van de organisatie. Aan de Frans Halslaan zijn woningen stedenbouwkundig niet goed in te passen.
  • De voorgevel van het gemeentehuis komt meer aan de straat te liggen.
  • De zuidelijke bushalte moet verplaatst worden en er komt daar plaats voor fietsen en scooters;
  • Er worden bomen aan het shared space-gebied toegevoegd. 

Lees verder in het stedenbouwkundig plan van OD205.

Haalbaarheidsrapportage: nieuwbouw biedt meeste meerwaarde op de lange termijn

Een haalbaarheidsrapportage geeft antwoord op de vraag: Is het plan uitvoerbaar en verstandig om door te zetten? Er is gekeken naar vijf onderdelen: technisch, financieel, ruimtelijk, juridisch en maatschappelijk. Voor de ontwikkeling van het gemeentehuis is het antwoord op al deze punten: ja, het is haalbaar. 

De gemeenteraad stelde als voorwaarde dat de plannen binnen het huidige financiële kader moeten passen. Uit de haalbaarheidsrapportage blijkt dat dit kan. De investering is groot, maar wordt uitgesmeerd over 50 jaar en valt daarmee binnen de exploitatiekosten (afschrijving, rente, energie, onderhoud). Bovendien gaat de gemeente van twee gebouwen naar één. Het Rondeel vervalt, waardoor de kosten niet hoger uitvallen dan de exploitatie van de huidige twee panden.

Onderdeel van de rapportage is ook het Programma van Eisen. Daarin staan alle wensen en eisen voor de ontwikkeling van het gebouw en de omgeving. 

Er zijn in de haalbaarheidsrapportage twee opties vergeleken: 

  • Verbouwen van het hoofdgebouw + uitbreiding (i.p.v. tijdelijk gebouw)
  • Volledige nieuwbouw 

Er is gekeken naar stedenbouwkundige kwaliteit, functionaliteit, toekomstbestendigheid, duurzaamheid, planning en proces en financiën. 

  • Nieuwbouw scoort in het algemeen gelijk of beter dan verbouwen en uitbreiden.
  • Alleen op het gebied van duurzaamheid scoort verbouwen iets hoger. 

Lees verder in de haalbaarheidsrapportage van bbn adviseurs.

Waarom is een nieuw gemeentehuis nodig?

Het huidige gemeentehuis aan de Koningin Julianaweg bestaat uit een oud deel en na de fusie op 1 januari 2013 een tijdelijk noodgebouw. Onderhouds- en energiekosten zijn hoog. Grote investeringen zijn nodig om te voldoen aan eisen rond duurzaamheid en Arbo-technische zaken. Daarnaast vergadert de gemeenteraad in een apart gebouw, bestuurscentrum het Rondeel aan de Dwarsweg. De wens is om dat weer bij elkaar te voegen. 

Waarom is deze gebiedsontwikkeling noodzakelijk?

  • Voldoet niet aan huidige eisen en niet toekomstbestendig​
  • Raadsruimten maken geen onderdeel uit van gemeentehuis​
  • Hoge energiekosten​
  • Niet duurzaam​
  • Hoge onderhoudskosten/ sanitair is verouderd - regelmatig rioolverstoppingen​
  • Grootste deel kwaliteit van semipermanent gebouw – 2de hands bij plaatsing - maximale vloerbelasting​
  • Medewerkers verlaten organisatie – door negatieve impact op werkomstandigheden​
  • Lastiger nieuwe medewerkers aantrekken​
  • Geen transparante uitnodigende uitstraling ​
  • Voldoet niet aan eisen van organisatieontwikkeling - stilte-, concentratie-, communicatie, en belruimten ​
  • Spreekkamer en vergaderruimten voldoen onvoldoende aan veiligheid- en privacy eisen​
  • Veilige kinderspeelplek niet beschikbaar​
  • Deel van ruimten geen of onvoldoende daglicht - Arbo-wetgeving​
  • Geen goede ruimte voor geregistreerd partnerschap​
  • Leveranciersingang gecombineerd met bezoekers- en medewerkers ingang​
  • De inrichting, met uitzondering van de werkplekken, bezit niet benodigde kwaliteit​
Gemeentehuis in Middelharnis
Ingang gemeentehuis

Uitgangspunt is dat het nieuwe gemeentehuis op de huidige locatie komt

De raad bepaalde op 25 januari 2024 in een raadsvergadering een aantal uitgangspunten. De uitgangspunten zijn: 

  • De locatie staat vast. Dat is de huidige locatie inclusief parkeerterrein. De tennisbanen vallen buiten het gebied. Eerder bleek dat andere locaties geen optie waren, in verband met kosten en bereikbaarheid.
  • In het gemeentehuis vinden straks ook raadsvergaderingen plaats. Nu is er nog sprake van een apart bestuurscentrum Het Rondeel;
  • We zien kansen voor breed maatschappelijk gebruik, maar dat is nog niet concreet;
  • We willen een gebouw dat duurzaam is gebouwd:
    • energieneutraal; het energieverbruik per jaar komt op nul uit;
    • klimaatadaptief: beter voorbereid op een veranderend klimaat;
    • en waar mogelijk circulair: met hergebruik van materialen;
    • en natuurinclusief met meer ruimte voor planten en dieren;
  • We geven ruimte aan sociale woningbouw. Woningcorporatie Oost West Wonen is hierbij onze partner;
  • We willen een multifunctioneel gebouw;
  • De huisvesting van de gemeentelijke organisatie kost niet meer dan nu. 
Locatie nieuwe gemeentehuis
De huidige locatie inclusief parkeerterrein

We willen ruimte voor balies en spreekkamers voor maatschappelijke organisaties

In of bij het nieuwe gemeentehuis is straks mogelijk ruimte voor organisaties met een maatschappelijk belang voor de inwoners.  Het gaat dan om balies en spreekkamers in het gemeentehuis. Voor eventuele kantoorfuncties voor maatschappelijke organisaties komt er geen ruimte. Wel wordt gekeken naar mogelijkheden dat lokale maatschappelijke non profit-organisaties in de toekomst bijvoorbeeld vergaderruimtes kunnen huren. 

Komt het Streekarchief ook in het nieuwe gemeentehuis?

De gemeente bekijkt of (een deel van) het Streekarchief onderdak kan vinden in het nieuwe gemeentehuis. Parallel hieraan vindt ook onderzoek plaats naar deelname van het Streekarchief Goeree-Overflakkee in het samenwerkingsverband Streekarchief Voorne-Putten. Dat is samen met Nissewaard en Voorne aan Zee. Lees hierover meer op de webpagina Toekomst Streekarchief Goeree-Overflakkee. Het voorstel vanuit dit traject is om voor een gezamenlijk pand in Hellevoetsluis te kiezen. 

De wensen van het genealogisch centrum voor een ruimte in het nieuwe gemeentehuis zijn meegenomen in het programma van eisen gebiedsontwikkeling gemeentehuis. 

Wilt u een suggestie, idee of aandachtspunt meegeven?

De gemeente waardeert het als u wilt meedenken. 

U kunt uw suggestie, idee of aandachtspunt met de gemeente delen door een e-mail te sturen naar nieuwgemeentehuis@goeree-overflakkee.nl. Laat daarbij vooral ook uw naam, adres en telefoonnummer achter. 

Informatie na inloop 2 juni 2025 / 19 februari 2025

Informatie na inloopavond 2 juni 2025 Gebiedsontwikkeling gemeentehuis

Op maandagavond 2 juni 2025 was er een inloopavond over de gebiedsontwikkeling gemeentehuis. Onder andere de stedenbouwkundige, de bouwkundig adviseur en een deskundige op het gebied van mobiliteit waren aanwezig. De gemeente gaf een toelichting op het stedenbouwkundig plan en de opgehaalde informatie rond het programma van eisen. Ook vertelden de medewerkers wat de volgende stappen zijn in het proces. 

Op deze avond zijn een aantal vragen gesteld. De beantwoording van deze vragen staat hieronder. 

Hoeveel ruimte gaat er van de shared space gebruikt worden?
De bedoeling is met deze gebiedsontwikkeling de functie van de shared space te versterken. Zoals in het stedenbouwkundig plan staat aangegeven wordt de verharding aan de voorkant van het gemeentehuis uitgebreid. Tegelijkertijd wordt de publiekshal naar voren geplaatst, zodat de hal onderdeel wordt van de publieke ruimte. 

Op onderstaande afbeelding is de positie van het gebouw te zien in de nieuwe situatie. De geelgroene lijn is de huidige groenlijn. Bovenin de noordelijke bushalte en in rood/wit de huidige zuidelijke bushalte. De bedoeling is de zuidelijke bushalte te verplaatsen in oostelijke richting. In de huidige situatie is de afstand van bushalte naar bushalte 13 meter. Dat wordt in de nieuwe situatie 10 meter, gemeten van de noordelijke bushalte tot aan de nieuwe plantgroepen (de groene bolletjes). 

tekening van de nieuwe situatie

Waar wordt de gedenkplek veteranen gepland en de bankjes?
We verwachten dat op de kavel van het gemeentehuis helaas geen ruimte genoeg beschikbaar blijft voor het Witte Anjerperk. 
Bij de aanleg van de gedenkplek is destijds rekening gehouden met de mogelijkheid tot verplaatsing. We kijken op een later moment, in overleg met de Veteranen Vereniging Goeree-Overflakkee, naar een geschikte andere locatie in de gemeente voor het Witte Anjerperk, inclusief de bankjes. 

Hoe houden jullie de bouwkosten in de hand? (van eventuele nieuwbouw)
Op verschillende wijzen vindt beheersing van de investering- en de exploitatiekosten plaats. Dat doen we bijvoorbeeld door:

  • de uitvoering van het haalbaarheidsonderzoek. Dat vindt op dit moment plaats.
  • het project uit te voeren met een projectmatige en risicogestuurde aanpak. 

Is de beslissing tussen nieuwbouw of renovatie nog niet allang genomen?
Nee, die beslissing is nog niet genomen. De beslissing over de twee varianten Verbouwen/ uitbreiden en Nieuw bouwen leggen we in september 2025 aan de gemeenteraad voor. Dat gebeurt op basis van het haalbaarheidsonderzoek.

Uitbreiding gemeentehuis ten koste van shared space (aanleg 3,25 miljoen euro in 2012)
We zien de aanpassingen juist als optimalisering van de shared space. Nu de Shared Space er een aantal jaar ligt, is duidelijk geworden hoe de omgeving en het verkeer erop reageert. Met de uitbreiding van het gemeentehuis richting de shared space komt het gebouw direct aan de weg te liggen. We realiseren verschillende groenvakken om te voorkomen dat voetgangers in het gedrang komen en om te zorgen dat voertuigen afstand houden van het gemeentehuis. Hiermee wordt de weg smaller, maar nog wel breed genoeg voor een halterende bus en twee auto's naast elkaar. In de huidige situatie kunnen er 2 bussen en 2 auto’s naast elkaar staan. Door de versmalling van de weg en het toevoegen van meer groen verbetert de shared space in tegenstelling tot de huidige situatie. 

Buiten de scope van het project:
Waar is het Eneco-geld gebleven?
In 2020 heeft de gemeenteraad besloten om de ontvangen Eneco-gelden in te zetten voor het afdekken van structurele lasten en zodoende langdurig profijt te hebben van de ontvangen middelen. Hiertoe is afgerond 30 miljoen euro in een kapitaallastenreserve gestort ter dekking van de afschrijvingslasten van investeringen met een meerjarig nut, waaronder bijvoorbeeld voor een aantal basisscholen en een deel van de beroepscampus. 

In 2024 is door de gemeenteraad besloten het restant van de Enecogelden, afgerond 19 miljoen euro, zoals in 2020 is gedaan, toe te voegen aan de reserve kapitaallasten. Er is echter nog geen keuze gemaakt van welke investeringen de afschrijvingslasten uit deze middelen wordt gedekt. Dit wordt meegenomen in het project “Samen Keuzes Maken” (traject gemeentelijke bezuinigingen), bij de uitwerking van het onderdeel inzet reserves.

Fietsers ervaren een blinde hoek komende uit het paadje oostelijk naast het gemeentehuis, wanneer er 3 bussen aan de bushalte staan.
Reactie verkeerskundige: Dit is een belangrijk aandachtspunt dat we meenemen in de volgende fase van het project: de ontwerpfase. 
We denken na over een oplossing waarbij het fietspad niet meer direct op de weg uitkomt. Bijvoorbeeld door een hek of een groenstrook tussen het pad en de Amalia van Solmsweg te plaatsen. Zo worden fietsers gestimuleerd om vaart te minderen en beter op het verkeer te letten.
Ook kijken we of we de zuidelijke bushalte mogelijk kunnen verplaatsen naar de west- of oostzijde van de Koningin Julianaweg. Daarbij letten we goed op de drukte op straat. We willen voorkomen dat al het verkeer – bussen, auto’s, fietsers en voetgangers – op één plek samenkomt.
Bij het maken van het nieuwe ontwerp betrekken we ook de omgeving. Bijvoorbeeld de scholen in de buurt, zodat het ontwerp goed past bij het gebruik van de ruimte.

Buiten de scope van het project:
Voetgangers en fietsers ervaren overlast door het bufferen van bussen in de Kon. Julianaweg
Reactie verkeerskundige: Het bufferen van bussen in de Kon. Julianaweg is vanuit verkeerkundig oogpunt niet direct ‘storend’. Voetgangers en fietsers mogen in een shared space ook gebruik maken van de weg en de parkerende bussen werkt zelfs als remmend effect voor het autoverkeer. 

Mondelinge reacties

Omwonenden vragen om het speeltuintje en de voetbalkooi weg te halen in verband met de overlast die zij ervaren. 
In het stedenbouwkundig plan is de ruimte van het speeltuintje en de voetbalkooi gereserveerd voor toekomstige uitbreidingsmogelijkheid van autoparkeerplaatsen. Op dit moment is de verwachting dat het speeltuintje en de voetbalkooi niet hoeven te worden verwijderd. Het eventueel eerder verwijderen van het speeltuintje en de voetbalkooi valt daarom buiten de scope van het project. 

Een bushalte voor woningen is niet wenselijk in verband met wachtende ronkende bussen.
De vervoerder is bezig zijn materiaal (de bussen) elektrisch te maken. Dit is naar verwachting in orde wanneer de bushalte in de shared space wordt verplaatst. Daarmee wordt het meeste geluid en de daarbij horende overlast beperkt. 

Kan het aantal parkeerplaatsen voor medewerkers worden verlaagd?
Nee, dat is momenteel geen realistische optie. In steden zijn goede alternatieve vervoerswijzen voorhanden. Dat is in onze gemeente niet zo. 

Ook thuiswerken is een optie om het autoverkeer te verminderen. We merken echter dat door (fysieke) overleggen de medewerkers vaak op kantoor aanwezig zijn. Als gemeente zetten we ons in om het personeel via alternatieve vervoerwijzen, zoals de fiets en het openbaar vervoer, naar werk te laten komen. Echter woont een groot gedeelte van het personeel op een verre fietsafstand en ontbreekt er veelal een goede openbaar vervoer ontsluiting. Hierdoor is de verwachting dat er ook in de nieuwe situatie alsnog voldoende parkeervoorzieningen nodig zijn. 

Is er een wettelijke bepaling m.b.t. de benodigde grootte van een (binnen-)tuin. Bewoner wil deze niet te groot hebben omdat deze alleen voor medewerkers bedoeld is.
Nee, er is geen wettelijke bepaling van de grootte van een (binnen)tuin. Beplanting is een duurzame maatregel om bijvoorbeeld hittestress te voorkomen en regenwater om te vangen.

Waarom is de binnentuin niet toegankelijk voor publiek? Richt het gebouw met de open kant naar de shared space gericht.
Reactie stedenbouwkundige OD205: De binnentuin zorgt ervoor dat de werkplekken van voldoende daglicht voorzien worden en de werkplekken voldoende aantrekkelijk zijn. Een binnentuin voor intern gebruik draagt bij aan de veiligheid en het waarborgen van vertrouwelijkheid binnen het gemeentehuis.

We denken daarnaast dat er behoefte is aan een rustige plek die voldoende afgeschermd is van eventuele verstoringen. Een publiek toegankelijke binnentuin is daarom niet wenselijk. 

Een interne binnentuin gericht op de Koningin Julianaweg ligt niet voor de hand, omdat daarmee de indruk van openbaarheid wordt gewekt en omdat de tuin meer in de schaduw van het gebouw zou liggen.   

Een bewoner vond het niet nodig om het gebouw op de voorgestelde rooilijn te plaatsen, omdat hij het ruimtelijk profiel van de Koningin Julianaweg prettig vindt en niet overtuigd was van een betere verkeersvoering op het moment dat de ruimte versmald zou worden.
Reactie Stedenbouwkundige OD205: Het plaatsen van het nieuwe gemeentehuis dichter op de Kon. Julianaweg versterkt de relatie tussen het gemeentehuis en de openbare ruimte. Dat is belangrijk voor een herkenbaar en uitnodigend openbaar gebouw. Het gemeentehuis krijgt zo een duidelijke en goed zichtbare voorkant aan de straat. Dit wordt verder ondersteunt door een transparant karakter van de publieksgerichte functies.

Voor de verkeersdeelnemers levert de nieuwe ligging van het gebouw een verbeterde oriëntatie van de ‘shared space’ op. Er komt een duidelijker straatwand die de verkeersbewegingen op vanzelfsprekende wijze begeleidt. Daarnaast draagt de voorgestelde ligging bij aan een straatprofiel dat beter aansluit aan het karakter van Middelharnis zonder het gevoel van ruimte te verliezen.  

Kan de Raadszaal op de verdieping geplaatst worden? Goed zichtbaar en raadsleden/bezoekers zouden dan geen last hebben van publiek dat voor het raam zou staan. 
Reactie Stedenbouwkundige OD205: Een goed in het zicht liggende en gemakkelijk bereikbare raadszaal aan de Kon. Julianaweg draagt bij aan de gewenste openheid van de gemeentelijke organisatie. Een ligging op de begane is hiervoor optimaal en daarnaast ook uitnodigend. Een raadzaal op de verdieping werpt een drempel op wat wij niet willen. 

Het argument dat raadsleden en bezoekers last kunnen krijgen van publiek dat voor het raam staat, is op te lossen met doordachte architectonische maatregelen.

  • Veel instemming ontvangen m.b.t. het niet wijzigen van de ontsluiting, het handhaven van de groene rand en de aangegeven bouwhoogten van het gemeentehuis.
  • Meerdere bewoners van Frans Halslaan gaven aan content te zijn met het plan.
  • Eén blije huurder die opgelucht is dat we binnen het scoopgebied bleven en de door haar gehuurde ruimte daarbuiten valt.

Informatie na inloopavond 19 februari 2025

Op woensdag 19 februari was er een mogelijkheid om in gesprek te gaan over de gebiedsontwikkeling nieuw gemeentehuis. Hoewel er nog weinig te tonen was, werd met behulp van schetsen en platen geprobeerd inzicht te geven in het proces en de stand van zaken. 

 Er zijn veel vragen en opmerkingen gesteld.  De gemeente heeft deze vragen genoteerd en beantwoord:  Beantwoording vragen februari 2025 Gebiedsontwikkeling gemeentehuis.