Beantwoording vragen februari 2025 Gebiedsontwikkeling gemeentehuis

Op 19 februari 2025 was er gelegenheid op in gesprek te gaan met leden van het projectteam gebiedsontwikkeling gemeentehuis. De GObus stond in Ouddorp en Oude-Tonge. 's Avonds was er een inloop in de hal van het gemeentehuis. Er zijn veel vragen en opmerkingen gesteld.  De beantwoording van al die vragen vindt u hieronder. 

Ouddorp

  • Is een grote publiekshal met frontoffices van maatschappelijke organisaties wel 
    toekomstbestendig? De dienstverlening zal steeds meer digitaliseren. Generaties onder de 45 jaar hebben weinig behoefte aan fysieke trefplek. Jongere generaties willen sowieso alles digitaal. 
    We bieden onze dienstverlening digitaal en op locatie aan. Alle overheidsdiensten bieden we in het kader van de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer digitaal aan. De kans is inderdaad aanwezig dat steeds minder mensen bij de balies langskomen. Daarom is het van belang de publiekshal flexibel in te 
    richten. Zo kunnen we in de toekomst het aantal frontoffice werkplekken (balies) makkelijker aanpassen.
  • Voor huidige ouderen is de behoefte vooral om in de eigen kern contact te kunnen zoeken. Naar Middelharnis moeten reizen (met het OV) is belastend. Organisaties als OWW en Stichting Zijn spelen daar al op in door lokaal in kernen regelmatig spreekuren te organiseren. Verdwijnt dat als er spreekuren in het 
    nieuwe gemeentehuis komen? Dat zou ook onprettig zijn voor de dorpshuizen die daarvoor nu de plek kunnen bieden. Je neemt hen een functie af.
    Nee. Oost West Wonen en stichting ZIJN hebben geen behoefte om hun dienstverlening geheel of deels te verplaatsen naar het gemeentehuis.
  • Een hal met meerdere organisaties kan snel verrommelen (zie Stadskantoor Goes, totale verwarring). Zorg voor een duidelijke structuur van de 
    publieksruimte met een zichtbare locatie van de receptiebalie.
    Een duidelijk punt. Voor goede dienstverlening is een duidelijke routing en herkenbaarheid van de receptiebalie inderdaad belangrijk.
  • Is het een idee om het aangekochte kantoorgebouw van Visser & Visser voor back-office medewerkers aan te houden? Moeten zij per sé in het nieuwe gemeentehuis? 
    Op 25 januari 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met de startnotitie voor deze gebiedsontwikkeling. Daarin is opgenomen dat de ambtelijke organisatie en de gemeenteraad in één gebouw worden gehuisvest. Gedurende de bouwperiode wordt dit gebouw mogelijk gebruikt als tijdelijke huisveting.
  • In dat verband, hoeveel medewerkers zijn er dagelijks in de praktijk fysiek op het gemeentehuis aanwezig? Woensdagen en vrijdagen beter benutten?
    We onderzoeken momenteel met een werkplektelling en analyse het huidige gebruik van werkplekken en vergaderruimten.
  • Is nagedacht over de mogelijkheid dat de gemeente GO in de nabije toekomst samen met Voorne aan Zee, Nissewaard en Hoeksche Waard opgaat in een gemeente Zuid-Hollandse Delta om meer slagkracht te hebben? Wat betekent dit voor (de noodzaak van) een nieuw gemeentehuis?
    Vanuit de provincie Zuid-Holland zijn er tot op heden geen signalen of plannen die wijzen op een toekomstige herindeling dan wel een samenvoeging. Er is niet nagedacht over de mogelijkheid dat de gemeente Goeree-Overflakkee in de nabije toekomst wordt samengevoegd met de gemeenten Voorne aan Zee, Nissewaard en Hoeksche Waard. De al bestaande samenwerking op deelgebieden wordt gecontinueerd en waar nodig uitgebreid. Een voorbeeld in dit verband is het onderzoek naar een verdere samenvoeging van het streekarchief in de vorm van een gemeenschappelijke regeling.
    Los van de vraag over toekomstige fusies, is de noodzaak van een nieuw gemeentehuis aanwezig. Gelet op de staat van het gebouw zijn investeringen noodzakelijk met betrekking tot onderhoud, duurzaamheid en arbo-technische zaken. Ook sluit het totale gebouw en de benodigde werkomgeving niet meer aan bij de ambitie van de gemeente, de dienstverlening aan de inwoners en de maatschappelijke eisen ten aanzien van de duurzaamheid.
  • Het shared space gebied K. Julianaweg functioneert m.i. goed en is veilig.
    Het shared space gebied valt buiten de projectscope. Het shared space gebied blijft en wordt alleen beperkt aangepast om het gemeentehuis goed te laten aansluiten op het shared space gebied.

    Buiten de scope van het project:
  • Omgevingsloket is voor ondernemers begrijpelijk, maar ingewikkeld voor inwoners.
    Het is lastig om een afspraak te maken met een ambtenaar om een ruimtelijke ontwikkeling te bespreken. Ambtenaren zijn fysiek niet in de buurt. Vervelend dat u dit zo ervaart. Veel van de medewerkers zijn fysiek op kantoor aan het werk. Het kan uiteraard wel zijn, dat ze in afspraken zitten en daarom niet beschikbaar zijn voor een telefonisch of mondeling gesprek. Wij nemen dit signaal mee. Als u concretere voorbeelden heeft ontvangen wij die graag, zodat bekeken kan worden of een gesprek met de medewerker(s) nodig is of dat er een andere oplossing nodig is. Als het gaat om een nieuw initiatief/ ruimtelijke ontwikkeling te bespreken, heeft de gemeente hier de intaketafel voor ingericht. Hier kunnen inwoners en ondernemers hun initiatief (principeverzoek) inbrengen. Bij de intaketafel wordt vanuit de brede disciplines (dus bijvoorbeeld ook EZ, MO, Verkeer etc.) geadviseerd op het initiatief. De uitkomst van de intaketafel (het principeverzoek) gaat langs college van B&W om duiding te geven of de gemeente een positieve (onder voorwaarden) dan wel negatieve grondhouding heeft ten opzichte van het initiatief. Informatie hierover is te vinden op de webpagina over de intaketafel. Hier staat ook beschreven hoe mensen kunnen aanmelden en wat de kosten zijn.
  • Zorg voor minder vrachtwagens in Middelharnis en Sommelsdijk. Creëer een hub net buiten het dorp, waarbij goederen van vrachtwagens worden overgeladen naar kleine elektrische voertuigen, in samenwerking met de bedrijven op het eiland.
    Dit is gedeeld met de opstellers van de mobiliteitsvisie.
  • Creëer een nieuw (overdekt) winkelcentrum aan de rand van Middelharnis bij Tieleman/Jumbo/Gamma etc., waar het winkelbestand kan clusteren en een beleving gecreëerd kan worden. Nu moeten mensen heen en weer tussen (de te lang gerekte) Diek en de zuidelijke Randweg en dat doen ze niet. Ze gaan naar het een of het ander. Er staan te veel winkels leeg op d’n Diek. De kwaliteit gaat daardoor achteruit. Leegstaande winkels veranderen naar woningen en functie mixen. De Ouddorpse haven is een goed voorbeeld hoe een gemengde bestemming een gebied levendig maakt.
    Het centrum van Middelharnis moet genoeg winkels en voorzieningen hebben om aantrekkelijk te blijven. Als er te veel naar de rand van het dorp verhuist, wordt het moeilijk om het centrum levendig te houden. Daarom wil de provincie hier niet aan meewerken, en wij ook niet. Er is wel ruimte voor winkels die gericht zijn op auto’s. Daardoor hoeven minder mensen naar het centrum te rijden. We bekijken nu het verkeersconcept van Middelharnis en Sommelsdijk. We onderzoeken of een randweg het verkeer vanaf buiten om het centrum heen kan leiden, in plaats van er doorheen.


Oude-Tonge

  • Zuidwester uit het Rondeel en het Rondeel meer gaan gebruiken voor de gemeentelijk organisatie. Maak dus gebruik van het bestaande gemeentehuis en het volledige Rondeel. 
    We zien een meerwaarde in huisvesting van de gemeenteraad en de organisatie in één gebouw. Dat is ook een uitgangspunt waarmee de gemeenteraad heeft ingestemd.
  • Een voorkeur voor een renovatie. 
    In het haalbaarheidsonderzoek worden twee varianten onderzocht: Verbouwen/ uitbreiden en nieuw bouwen. Op basis van meerdere afwegingsonderwerpen wordt in augustus/september 2025 een voorkeursvariant aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd.
  • En als er nieuwbouw komt hou het dan simpel. Een standaard kantoorgebouw. 
    Het gebouw zal naar verwachting qua werkplekken een relatief ‘standaard’ kantoorgebouw zijn. Door de publieke- en democratische functies en de herkenbaarheid als gemeentehuis zal het gebouw echter geen standaardgebouw zijn.
  • De bestaande verkeersontsluiting niet al te beroerd.
    De bestaande ontsluiting is veilig en biedt voldoende capaciteit voor bezoekers en medewerkers.
  • Een dichter en hoger gebouw is geen probleem. Tot 4 lagen is goed. 
    We richten ons op een mix van bouwhoogte van twee tot maximaal vier bouwlagen.
  • Maak je publiekshal niet te hoog, zoals in Den Haag. 
    Een bescheiden hal die passend is bij een plattelandsgemeente. Het stedenbouwkundig plan voorziet daarin.
  • Zorg dat binnentuinen goed verzorgd worden. 
    In de gebruiksperiode is het inderdaad van belang om de binnentuin(en) goed te verzorgen.
  • Zorg dat de woningen aan Frans Halslaan niet het uitzicht hebben op parkeerterrein. Uitzicht op parkeerterrein is niet inspirerend. 
    In het stedenbouwkundig plan wordt voorgesteld de groenstrook tussen de kavel en de F. Halslaan te behouden.
  • Bouw geen woningen aan de Frans Halslaan. 
    Het is nu ruim en groen in de wijk. Dat willen we behouden. Mede op basis van het stedenbouwkundig plan stelt het college voor om geen woningen op 
    de kavel te bouwen.
  • Verplaats alle maatschappelijke organisaties uit de kern in het gemeentehuis en bouw woningen op de locaties die de maatschappelijke organisaties verlaten. 
    Het is goed voor het centrum als mensen meerdere dingen combineren bij een bezoek. Bijvoorbeeld: eerst naar een winkel, daarna naar een maatschappelijke organisatie – of andersom. Daarom is het belangrijk om ook publieksfuncties, zoals maatschappelijke organisaties, in het centrum te houden.
  • Bouw bij voorkeur geen woningen. De bouw van een gemeentehuis mag geen reden zijn om woningen te bouwen.
    Mede op basis van het stedenbouwkundig plan stelt het college voor om geen woningen op de kavel te bouwen.
  • Worden binnenkort opnieuw gesprekken gevoerd met inwoners?
    We organiseren 2 juni 2025 opnieuw een inloopavond in het gemeentehuis, van 19.00 tot 20.30 uur. Bij dringende zaken is het ook altijd mogelijk om een gesprek aan te vragen via nieuwgemeentehuis@goeree-overflakkee.nl

    Buiten de scope van het project:
     
  • Waarom is het gebouw tegenover gemeentehuis aangekocht?
    Het pand K. Julianastraat 56 is om strategische redenen aangekocht. Het pand kan voor de korte en langere termijn oplossingen bieden voor het huisvesten van maatschappelijk vastgoed. We denken daarbij ook aan de omliggende scholen die regelmatig aangeven op termijn ruimtebehoefte te hebben. Gelet op de toekomstplannen met het gemeentehuis kan het deels een oplossing zijn voor tijdelijke huisvesting van de organisatie gedurende de bouwperiode.
  • Blijven de tennisbanen of worden die verplaatst?
    De tennisbanen vallen niet binnen de scoop van dit project. Verplaatsing van de tennisbanen is op dit moment niet aan de orde.


Inwoners Frans Halslaan

Reacties van de bewoners op het idee van woningen aan de F. Halslaan aan de zuidzijde van 
het parkeerterrein.

  • De bewoners zien de bouw van woningen op het parkeerterrein van het 
    gemeentehuis niet zitten. Dit heeft niet alleen te maken met de vorm van de 
    bebouwing, maar ook met de impact op de gehele inrichting van de Frans Halslaan, 
    die hier niet op is berekend.
  • De straat is nu al vaak te smal wanneer er auto's geparkeerd staan, waardoor 
    voertuigen deels over de stoep rijden.
  • De straat is niet geschikt voor extra parkeerplaatsen.
  • Heel massief gebouw en betrekkelijk dichtbij de bestaande woningen.
  • Heel hoog in vergelijking met huidige goothoogte van woningen.
  • Past niet in de buurt. Nu vrijstaande huizen in een groene omgeving. Stapelen van drie woonlagen past niet in het straatbeeld.
  • Is er voldoende ruimte voor parkeerplaatsen aan de straat zonder dat de bomen gekapt moeten worden?
  • Aandacht voor goede groeisituatie voor de bomen.
  • Als bomen ziek zijn wensen de bewoners dat bomen worden vervangen.
  • De Frans Halslaan is in de jaren ‘70 is gebouwd met de afspraak dat erfafscheidingen uit groen moesten bestaan (bomen, heggen, enz.)
  • De definitie van een laan volgens Van Dale: "Een brede straat, vaak met bomen aan 
    beide kanten."
    Mede op basis van het stedenbouwkundig plan stelt het college voor om geen woningen op de kavel aan de F. Halslaan te bouwen. Op die reden zijn ook geen 
    extra parkeerplaatsen in de F. Halslaan nodig. In het stedenbouwkundig plan wordt voorgesteld de groenstrook tussen de kavel en de F. Halslaan te behouden.
     

Reacties van de bewoners op het idee van woningen op het gemeentehuis aan de west- of noordzijde van het gemeentehuis.

  • Indien er nieuwe woningen moeten komen, geven bewoners de voorkeur aan realisatie op de locatie van het gemeentehuis.
  • Dit zou de leefbaarheid verbeteren, omdat er dan ook 's avonds en 's nachts meer indirecte sociale controle is, bijvoorbeeld op de jeugd in de omgeving.
  • Een extra verdieping met appartementen en een daktuin, bedoeld voor zowel bewoners als gemeenteambtenaren, werd als een goed idee gezien.
  • Is er voldoende ruimte voor parkeerplaatsen? 
  • Geeft mogelijk beperking voor toekomstige groei van het gemeentehuis. 
    Mede op basis van het stedenbouwkundig plan stelt het college voor om geen woningen op het gemeentehuis te bouwen.
     

    Reacties van de bewoners op het uitbreiden van het aantal autoparkeerplaatsen voor medewerkers van het gemeentehuis.

  • Waarom moeten er per se woningen worden toegevoegd terwijl er nu al een parkeerprobleem is. Dit lijkt simpelweg niet te passen binnen de huidige situatie.
    Mede op basis van het stedenbouwkundig plan stelt het college voor om geen woningen op de kavel te bouwen.
  • De pannakooi en de speeltuin zorgen nu al voor overlast en kunnen direct worden ingezet als extra parkeerplaatsen.
    Op basis van het stedenbouwkundig plan stelt het college voor het gebied van het speeltuintje en de voetbalkooi te reserveren voor toekomstige uitbreiding van 
    parkeerplaatsen.
  • Het gemeentehuis wordt groter vanwege de uitbreiding van functies. De gemeenteraad zal hier in de toekomst ook gaan vergaderen.
  • Gezien de ontwikkelingen in Nederland en de plannen voor woningbouw op het eiland zal de omvang van de gemeente verder groeien. Dit betekent dat de raadzaal in de toekomst alleen maar groter moet worden om meer zetels te kunnen huisvesten.
  • Parkeerplaatsen kunnen niet worden opgeofferd voor woningen, omdat dit de leefbaarheid in de buurt zal verkleinen en de ruimte er gewoonweg niet is aan de kant van het parkeerterrein.
    In het stedenbouwkundig plan wordt rekening gehouden met de benodigde parkeerplaatsen en het in de toekomst uitbreiden van parkeerplaatsen.
  • Funderingspalen bij voorkeur boren om schade aan bestaande bebouwing te voorkomen. Bewoners willen niet dat er wordt geheid. De funderingen van de bestaande bebouwing zijn hier niet op berekend. De funderingen hebben nu al te lijden onder de warme zomers, waarbij het grondwaterpeil zakt en de grond inklinkt.
    In de ontwerpfase gaan we op deze vraag reageren. Vanzelfsprekend houden we bij bouwwerkzaamheden rekening met de bestaande bebouwing en de conditie van de grond.
  • Graag aandacht voor het voorkomen van geluiden in de avonden, nachten en vroege ochtenden bij raadsvergaderingen, gebruik dienstingang boa’s en dergelijke.
    Dit aandachtspunt nemen we mee in de ontwerpfase.
  • De voetbalkooi en de speelplaats mogen weg.
    In het stedenbouwkundig plan wordt voorgesteld om het gebied van het speeltuintje en de voetbalkooi te reserveren voor toekomstige uitbreiding van parkeerplaatsen.
  • De voorgestelde positie en hoogte van het gemeentehuis worden gewaardeerd. Fijn dat er geluisterd is naar onze eerdere bezwaren.

    Buiten de scope van het project: In het gesprek op 28 juni is besproken dat de tennisbanen buiten de scope van het project vallen. In het gesprek van 19 februari 2025 is het volgende naar voren gebracht door de inwoners:

  • De tennisbanen zouden een potentiële locatie kunnen zijn voor woningbouw en had meegenomen moeten worden in de overwegingen.
    In het prille beginstadium van het project is hier wel even over nagedacht, maar op dit moment is een verplaatsing van de tennisbanen niet aan de orde.
  • Ontsluiting van de wegen kan dan direct naar de Langeweg, zodat er geen hinder ontstaat in de straten Frans Halslaan, Rembrandtlaan en Doetinchemsestraat.
    De bestaande ontsluiting is veilig en biedt voldoende capaciteit voor bezoekers en medewerkers.
  • Boa’s gebruiken soms de dienstingang in de nacht of vroege ochtend. Bewoners worden soms wakker door geluiden van de boa’s.
    We hebben deze opmerking doorgezet naar de teamleider van de BOA’s. Daar zal dit verder worden opgepakt.

    Avondbezoek hal gemeentehuis
     
  • Geen hoge woningen (appartementen) aan de F. Halslaan bouwen. 
    Mede op basis van het stedenbouwkundig plan stelt het college voor om geen woningen op de kavel te bouwen.
  • Als er woningen worden gebouwd dan voor ouderen.
    Mede op basis van het stedenbouwkundig plan stelt het college voor om geen woningen op de kavel te bouwen.
  • Groenstrook met bomen aan de F. Halslaan behouden.
    In het stedenbouwkundig plan wordt voorgesteld om de groenstrook tussen de kavel en de F. Halslaan te behouden.
  • We willen geen extra verkeer in de Schilderswijk.
    De bestaande ontsluiting is veilig en biedt voldoende capaciteit voor bezoekers en medewerkers.
  • Geen doorgang F. Halslaan.
    De bestaande ontsluiting is veilig en biedt voldoende capaciteit voor bezoekers en medewerkers.
  • Geen commerciële horeca en terras in en buiten het gemeentehuis uit zorg voor (geluids)overlast.
    Het college stelt voor om geen commerciële horeca en terras in het gemeentehuis onder te brengen.
  • Maak gebruik van de parkeerplaatsen bij Tieleman en de Jumbo.
    Verplicht parkeren aan de rand van het dorp leidt naar verwachting leiden tot parkeeroverlast in het gebied rond het gemeentehuis. Medewerkers en bezoekers van het gemeentehuis zullen meer dan nu gebruik gaan maken van straatparkeren. Om dat tegen te gaan is het noodzakelijk om voor een groot gebied vergunningshoudersregime in te voeren. Het stedenbouwkundig plan gaat mede daarom uit van parkeren op de kavel.
  • Realiseer meer bomen en beplanting waar eventueel inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
    In het stedenbouwkundig plan wordt voorgesteld om de groenstrook tussen de kavel en de F. Halslaan te behouden en het gebied van het speeltuintje en de voetbalkooi te reserveren voor toekomstige uitbreidingsmogelijk van parkeerplaatsen. Een andere mogelijkheid is om het speeltuintje en de voetbalkooi te vervangen voor tijdelijk extra groen en dit gebied te reserveren voor een toekomstige uitbreidingsmogelijk van parkeerplaatsen.
  • De publiekshal met front office is belangrijk voor inwoners die geen computer hebben of moeilijk met een computer overweg kunnen.
    Dat klopt. Daarom bieden we onze dienstverlening zowel digitaal als fysiek aan.
  • De vernauwing van de rijrichting van west naar oost op de K. Julianaweg bij het gazon is onduidelijk. Mogelijk is het een oplossing om de bushalte voor die vernauwing te plaatsen?
    Het stedenbouwkundig plan voorziet hierin.
  • De voetbalkooi en de speelplaats mogen weg.
    In het stedenbouwkundig plan wordt voorgesteld om het gebied van het speeltuintje en de voetbalkooi te reserveren voor een toekomstige uitbreiding van parkeerplaatsen. Een andere mogelijkheid is om het speeltuintje en de voetbalkooi te vervangen voor tijdelijk extra groen en dit gebied te reserveren voor een toekomstige uitbreiding van parkeerplaatsen.
  • Geen appartementen bouwen voor senioren; denk aan kleine huizen met een tuintje.
    Mede op basis van het stedenbouwkundig plan stelt het college voor om geen woningen op de kavel te bouwen.
  • Maak een groot parkeerplaats bij Tielemans; dan ontstaat er ruimte voor woningbouw naast het gemeentehuis.
    Parkeren aan de rand van het dorp leidt naar verwachting tot parkeeroverlast. Om dat tegen te gaan is het noodzakelijk om voor een groot gebied vergunningshoudersregime in te voeren. Het stedenbouwkundig plan gaat mede daarom uit van parkeren op de kavel.

    Buiten scope van het project:
     
  • Er vallen dode takken uit de bomen aan de Frans Halslaan. Kan er meer onderhoud plaatsvinden aan deze bomen.
    Recent zijn de dode takken uit de bomen verwijderd.
  • Realiseer woningen in Julianstraat 56.
    Het pand K. Julianastraat 56 is om strategische redenen aangekocht. Het pand kan voor de korte en langere termijn oplossingen bieden voor het huisvesten van maatschappelijk vastgoed. We denken daarbij ook aan de omliggende scholen die regelmatig aangeven op termijn ruimtebehoefte te hebben. Gelet op de toekomstplannen met het gemeentehuis kan het deels een oplossing zijn voor tijdelijke huisvesting van de organisatie gedurende de bouwperiode.
     
  • Algemeen
    Er is aandachtig geluisterd naar de uitleg en er hebben constructieve gesprekken plaatsgevonden. De basisideeën met betrekking tot het gemeentehuis en het parkeerterrein werden neutraal tot licht positief ontvangen met uitzondering van het idee van woningen aan de zuidzijde van de kavel.

    Aanvullend aan 19 februari 2025
    In februari 2025 heeft een inwoner de oproep gedaan het gemeentehuis een historische uitstraling te geven. Op deze manier zou het gebouw duurzaam zijn. De inwoner vindt dat duurzaamheid een goed uitgangspunt is. Toch merkt hij dat culturele en emotionele aspecten vaak onderbelicht blijven, terwijl vooral ecologische en economische factoren de bepalende rollen spelen bij de ontwikkeling van nieuwe gebouwen. Volgens hem vereist een gebouw dat eeuwen meegaat een historiserende architectuurstijl. “Bouw een nieuw gemeentehuis in traditionele, historische stijl. Bijvoorbeeld in het mooie ‘Hollands Classisisme', zoals het Raadhuis van Middelharnis. Zorg dat dit huis de gemeente in de volle breedte dient, dus uitgerust met een statige, stijlvolle raadsvergaderzaal, een mooie 
    trouwzaal, eventueel een statige hal waarin publieke gemeenteaangelegenheden gehouden kunnen worden. Verwar dit proces niet door jezelf te verplichten op deze plek ook (een minimale hoeveelheid) woningbouw te willen realiseren. Blijf bij de taak, en realiseer een mooi gemeentehuis voor toekomstige generaties bewoners van Goeree-Overflakkee!”
    Uw oproep om het culturele en emotionele aspect mee te nemen in het architectonisch ontwerp waarderen en ondersteunen we. Duurzaamheid gaat inderdaad verder dan alleen technische aspecten. Het opstellen van een passend architectonisch ontwerp biedt hierin een belangrijke kans. Dit proces is nog niet gestart, en er is ook nog geen architect aangewezen. Daarom vinden wij het nu nog te vroeg om een specifieke bouwstijl voor te schrijven. Wel moeten we opmerken dat het  toepassen van een bouwstijl uit het verleden vaak in tegenspraak is met veel hedendaagse inzichten, wensen en doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan groen op het dak of aan de gevels, aan fysieke toegankelijkheid, aan visuele transparantie of het efficiënt inzetten van de financiële middelen. Wij waarderen zeer uw betrokkenheid bij het realiseren van het best mogelijke gemeentehuis en nemen uw wens om het gebouw een centrale rol te laten spelen in de gebiedsontwikkeling serieus.