Gemeente Goeree-Overflakkee blijft onderdeel van de Alliantie Zuiderwaterlinie

Op woensdag 17 juni ondertekenden Programmadirecteur van de Alliantie Zuiderwaterlinie Anne-Wil Maris en voormalig wethouder Daan Markwat een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Met deze overeenkomst belooft de gemeente om zich wederom in te zetten voor de Zuiderwaterlinie en in het bijzonder voor Fort Prins Frederik. 

De Zuiderwaterlinie is de oudste, langste en meest gebruikte waterlinie van Nederland, met forten en vestingsteden in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland. Ook Fort Prins Frederik in Ooltgensplaat maakt deel uit van deze linie. In de Alliantie Zuiderwaterlinie werken 21 gemeenten, 3 waterschappen en provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland samen om het verhaal van deze bijzondere linie te vertellen. 

Het doel van de Alliantie Zuiderwaterlinie is om de linie verder te ontwikkelen. Dat doet de Alliantie op Goeree-Overflakkee door het historische verhaal van het Fort en de omliggende restanten van het militaire verleden van Ooltgensplaat te blijven vertellen. Programmadirecteur Anne-Wil Maris: “Uiteindelijk zijn de stenen van het Fort precies dat: stenen. Het zijn de historie en de verhalen van het Fort die het zo bijzonder maken. We zijn erg blij dat Goeree-Overflakkee ook in de toekomst onderdeel van de Alliantie Zuiderwaterlinie blijft. We kijken uit naar een goed en duurzaam vervolg van onze samenwerking binnen de Alliantie Zuiderwaterlinie.”

Voormalig wethouder Markwat: “De lokale betrokkenheid bij de stelling van Willemstad is groot. De voortgezette samenwerking met de Alliantie Zuiderwaterlinie is een waardevolle toevoeging daarop. Op deze manier kunnen we Fort Prins Frederik meer bekendheid geven en nog meer mensen kennis laten maken met de historie en de schoonheid van het Fort. Ik ben ervan overtuigd dat deze Alliantie toekomstbestendig is en dat het beleefbaar maken van het Fort in de Zuiderwaterlinie, zeker met de recente aanstelling van de kwartiermaker, een groot succes wordt.”