Schadevergoeding vragen aan de gemeente

Heeft u schade? En is dat volgens u de schuld van de gemeente? Dan kunt u de gemeente vragen de schade te vergoeden.

Omschrijving

Er zijn drie soorten schadevergoeding: een vergoeding voor schade aan uzelf of uw spullen. Deze informatie gaat daarover. Daarnaast is er nadeelcompensatie en planschade. 

Vergoeding voor schade aan uzelf of uw spullen

U bent bijvoorbeeld gestruikeld over een stoeptegel die verkeerd ligt. Of u had een auto-ongeluk door een glad wegdek. U heeft daardoor bijvoorbeeld reparatiekosten of medische kosten. 

Nadeelcompensatie en planschade

U heeft schade door een besluit van de gemeente over uw omgeving. De gemeente legt bijvoorbeeld een weg aan vlak achter uw huis, zodat uw huis minder waard wordt. Of door werkzaamheden is uw winkel niet goed bereikbaar, waardoor u inkomsten verliest. Vroeger noemden we deze schade planschade. Kijk voor meer informatie en hoe u nadeelcompensatie/planschade kunt aanvragen bij: Vergoeding aanvragen voor schade door een besluit van de gemeente

Voorwaarden

De voorwaarden voor het krijgen van schadevergoeding zijn:

  • U heeft de waarschuwingen of andere maatregelen van de gemeente opgevolgd.
  • De gemeente wist van de situatie.
  • De gemeente heeft geen maatregelen genomen om uw schade te voorkomen, terwijl de gemeente daar wel genoeg tijd voor had.
  • U vraagt schadevergoeding aan binnen 5 jaar nadat u de schade heeft opgemerkt. En binnen 20 jaar nadat de schade is ontstaan.  

Aanpak

Zo vraagt u schadevergoeding aan de gemeente bij schade aan uzelf of uw spullen:

  • U neemt contact op met de gemeente.
  • U geeft door:
    • datum en tijdstip van de gebeurtenis
    • de precieze plek waar het gebeurde
    • omschrijving van de gebeurtenis: hoe is de schade ontstaan
    • als u dat heeft: een verslag van iemand die erbij was
    • bewijs van de schade die u heeft. Bijvoorbeeld:
      • een rekening van de reparatie of dokter
      • foto's van de situatie
      • een proces-verbaal van de politie (een officieel verslag van de politie van de gebeurtenis)

Bezwaar en beroep

Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Daarmee laat u de gemeente weten waarom u het niet eens bent met de beslissing. Doe dat binnen 6 weken. De gemeente kijkt dan nog een keer naar uw aanvraag en neemt opnieuw een beslissing.

Bent u het daarna nog steeds niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u aan de rechtbank vragen of de gemeente een goede beslissing heeft genomen. Dat heet ‘in beroep gaan’.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt.
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.

Kosten

Het aanvragen van schadevergoeding voor schade aan uzelf of uw spullen kost niets.

Termijn

Bij schadevergoeding is de gemeente niet verplicht om binnen een bepaalde periode een beslissing te nemen.