Voorbereiden op een crisissituatie

Weet wat u kunt doen bij een dreiging of crisis. Een goede voorbereiding helpt u om rustig te blijven en goed te handelen als het nodig is. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarin voorzieningen zoals stroom, water, telefonie of internet (tijdelijk) uitvallen.  

Omschrijving

Wat kunt u zelf doen om voorbereid te zijn? 

  • Stel een noodpakket (link opent in nieuw venster) samen voor rampen, calamiteiten en noodsituaties. De meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis.  Denk aan basisproducten zoals water en eten dat lang houdbaar is, een zaklamp en radio op batterijen;
  • Controleer of uw mobiele telefoon NL-Alerts (link opent in nieuw venster) ontvangt; 
  • Installeer de RijnmondVeilig-app op uw mobiele telefoon. De app informeert u over incidenten in uw omgeving. Daarnaast kunt u alles lezen over de grootste risico’s in onze regio, waar u in en om het huis op moet letten om (brand)veilig te leven en wat er allemaal in een noodpakket zit;
  • Bespreek met de mensen om u heen wat jullie samen kunnen doen om ervoor te zorgen dat iedereen veilig is in het geval van een noodsituatie.
Lees meer over hoe u zich kunt voorbereiden op een crisis via de websites van Denk Vooruit (link opent in nieuw venster)en RijnmondVeilig (link opent in nieuw venster).

Wat kunt u doen tijdens een crisis? 

Iedere crisis is anders, maar u kunt in ieder geval het volgende doen:
  • Hoort u de sirene? Ga naar binnen, sluit uw ramen en deuren. Lees meer bij de Rijksoverheid (link opent in nieuw venster) over wat wat u moet doen als de sirene gaat;
  • Ontvangt u een NL-Alert? Volg de instructies op uit het bericht;
  • Waarschuw en informeer mensen in uw omgeving;
  • Probeer informatie te krijgen van betrouwbare bronnen zoals:
    • RTV Rijnmond (link opent in nieuw venster). Deze zender is bij grote rampen en in noodsituaties in de regio Rotterdam de regionale rampenzender. Officiële berichten over situatie geeft RTV Rijnmond door via de radio op frequentie in MhZ: 93.4; 
    • Rijnmondveilig (link opent in nieuw venster). Hier staat tijdens een crisis informatie die voor u van belang is; 
    • Deze website en sociale media van de gemeente. Hier vindt u de laatste informatie. De sociale media (zoals
    • Facebook, LinkedIn of Instagram) verwijzen door naar Rijnmondveilig of de website van de gemeente waar actuele informatie staat;
    • Informatienummer 14 0187. Voor vragen zijn wij bereikbaar op telefoonnummer 14 0187. Ons Klantcontactpunt wordt bij een crisis uitgebreid. Als er veel mensen op zoek zijn naar familie, dan wordt daarvoor een speciaal telefoonnummer geopend. Dit wordt via onze website en via social media bekendgemaakt.

Hoe bereidt de gemeente zich voor?

De gemeente Goeree-Overflakkee bereidt zich ook voor op een crisis. Samen met partners zoals de politie, het OM en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Samen maken we afspraken over de aanpak van rampen en crises met als doel zo goed mogelijk voorbereid te zijn.Een goede samenwerking tussen hulpverleningsdiensten, overheden, bedrijven en inwoners is hierin belangrijk. Plannen hiervoor zijn:
  • Het crisisplan (link opent in nieuw venster) dat de organisatie beschrijft van de crisisbestrijding, de verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden.
  • Het risicoprofiel (link opent in nieuw venster). Dit benoemt de algemene risico's voor de hele regio, zoals extreem weer. En de specifieke risico’s voor onze gemeente, bijvoorbeeld overstromingen en natuurbranden.

De gemeente heeft dag en nacht een Officier van Dienst Bevolkingszorg beschikbaar om ten tijde van een crisissituatie meteen noodzakelijk acties uit te voeren en/of de gemeentelijke crisisorganisatie te activeren.