Wilt u reclame aan uw pand aanbrengen? Vraag dan een omgevingsvergunning aan via Omgevingsloket online(externe link).

Omschrijving

Als u reclame aan uw pand wilt ophangen, dan moet u daarvoor een omgevingsvergunning voor de activiteit reclame aanvragen via het Omgevingsloket. Dit geldt voor bijvoorbeeld een reclamebord of lichtreclame. U moet een vergunning aanvragen omdat de gemeente het dorps- of stadsgezicht beschermt. De vergunning voorkomt dat mensen last hebben van de reclame. Maar ook dat de verkeersveiligheid in gevaar komt.

Bij grotere reclameobjecten heeft u ook nog een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen nodig.

Soms moet u voor een reclameobject belasting betalen aan de gemeente. Dit is precariorecht; het recht om luifels en balkons met reclame te hebben boven openbare grond, zoals de stoep.

Voorwaarden

U moet een omgevingsvergunning aanvragen voor het aanbrengen van reclame als:

  • u handelsreclame wilt plaatsen
  • de reclame na plaatsing te zien is vanaf openbaar gebied, zoals een weg of de stoep

Aanpak

Zo vraagt u een omgevingsvergunning voor het aanbrengen van reclame aan:

  • Ga naar Omgevingsloket online(externe link).
  • Doe de vergunningcheck.
  • U ziet of u een vergunning nodig heeft. U kunt de vergunning meteen aanvragen.
  • Log in met eHerkenning.
  • U geeft onder andere door:
    • waarom u reclame wilt plaatsen
    • wanneer u reclame wilt plaatsen
    • om welk soort reclameobject het gaat
    • hoe groot het reclameobject is
    • eventueel foto’s of tekeningen van het reclameobject

Termijn

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Bezwaar en beroep

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

AVG

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.