Bent u uw Nederlandse reisdocument (paspoort, identiteitskaart) kwijtgeraakt of is deze gestolen? Dan moet u dit zo spoedig mogelijk melden bij de gemeente. Hiermee voorkomt u dat er fraude met uw document wordt gepleegd.

Omschrijving

Verklaring van vermissing

Om identiteitsfraude te voorkomen, legt u een verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van uw oude document in het basisregister reisdocumenten. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Maak hiervoor wel vooraf een afspraak bij de gemeente.

Afspraak maken(externe link)

Neemt u daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten mee. Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.

Inlogfunctie identiteitskaart blokkeren

Is uw identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021? Dan is het mogelijk om met uw identiteitskaart in te loggen via DigiD(externe link). Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk(externe link).

Noodpaspoort aanvragen

Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? U kunt dan een noodpaspoort(externe link) aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. Het noodpaspoort is alleen om te reizen.

Paspoort of identiteitskaart teruggevonden?

Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.

Paspoort of identiteitskaart gevonden door iemand anders?

Heeft iemand uw paspoort of identiteitskaart als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan wordt het paspoort of de identiteitskaart vernietigd en krijgt u deze niet terug. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. U moet dan een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Aanpak

U kunt de vermissing van uw paspoort of identiteitskaart eenvoudig online bij de gemeente melden. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Bij een digitale melding van de vermissing, wordt de vermissing de eerstvolgende werkdag in de Basisregistratie Personen verwerkt. Een als vermist geregistreerd document kunt u niet meer gebruiken.

Heeft u nog geen DigiD, maak dan online een afspraak om deze melding van vermissing bij het gemeentehuis door te geven en vraag direct een nieuw reisdocument aan.

Heeft u een vermoeden dat er met uw paspoort of identiteitskaart is gefraudeerd? Vraag dan zo snel mogelijk een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aan (maak vooraf geen online melding van vermissing, want u bent het paspoort of de identiteitskaart niet kwijt).