Soms heeft bezoek uit het buitenland een bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking nodig. Dat vraagt u aan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Het ondertekenen gebeurt bij de gemeente.

Omschrijving

Als u bezoek krijgt uit het buitenland, heeft uw gast misschien een garantstelling of een particuliere logiesverstrekking nodig. Bijvoorbeeld om een visum aan te vragen.

De garantstelling betekent dat u samen met de gast verantwoordelijk bent voor de kosten. Zo kan uw gast niet in de problemen komen als hij of zij de kosten van een verblijf niet (meer) kan betalen. Bijvoorbeeld omdat uw gast niet meer bij zijn geld kan. Logeert uw buitenlandse bezoek in uw huis? Met een particuliere logiesverstrekking kan hij bij de grenscontrole laten zien waar hij in Nederland verblijft.

Heeft uw gast een visum nodig? Dan ondertekent u de garantstelling bij de gemeente. Zo laat u uw handtekening legaliseren. Dat betekent dat u bewijst dat uw handtekening op het formulier echt van u is.

Kosten

De kosten voor een legalisatie van de handtekening bedragen € 6,35.

Voorwaarden

In deze situatie moet u uw handtekening voor de garantstelling of logiesverstrekking laten legaliseren bij de gemeente:

  • Uw bezoek komt voor een kort verblijf naar Nederland (niet langer dan 3 maanden).
  • Uw bezoek heeft een visum nodig.

Heeft uw bezoek minder dan € 55 per dag te besteden? Dan moet iemand garant staan.

Dit zijn de voorwaarden om garant te staan:

  • U woont in Nederland.
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN).
  • U verdient ten minste het minimumloon.
  • Als u een partner heeft, tekent hij of zij de garantstelling ook.

Heeft uw bezoek € 55 of meer te besteden per dag? Dan hoeft u alleen een particuliere logiesverstrekking aan te vragen.

Heeft uw bezoek geen visum nodig? Dan hoeft u het formulier niet bij de gemeente te ondertekenen.

Aanpak

De gemeente Goeree-Overflakkee werkt op afspraak..

Afspraak maken

Zo regelt u een garantstelling en particuliere logiesverstrekking en legaliseert u uw handtekening:

  • U downloadt het aanvraagformulier van de IND.
  • U vult het formulier in, maar zet nog niet uw handtekening.
  • U gaat naar de gemeente.
  • U neemt mee:
    • het ingevulde formulier van de IND
    • uw geldige identiteitsbewijs
  • U zet uw handtekening terwijl er een ambtenaar bij is.
  • U betaalt voor het legaliseren van uw handtekening.

Als u een partner heeft, dan moet hij of zij de garantstelling ook ondertekenen bij de gemeente.

Let op:

Onderteken het formulier nog niet! Omdat uw handtekening gelegaliseerd moet worden mag u alleen in het bijzijn van de ambtenaar van de gemeente uw handtekening zetten.

Termijn

De ondertekening van de garantstelling is klaar terwijl u wacht.