Het centrum van Dirksland is toe aan een opknapbeurt. Door het vernieuwen van de inrichting ontstaat er een prettig leefgebied waar bewoners, bezoekers zich welkom voelen en graag verblijven. 

  • Centraal staat het behouden van de karakteristieke elementen van de Voorstraat en Ring.
  • We willen samenhang creëren in materiaal, beplanting en inrichtingselementen, die passen bij het historische dorpshart.
  • Er komt meer ruimte voor de voetganger, bijvoorbeeld door het aanbrengen van een loopstrook langs het water van de Ring.
  • Ook de omliggende straten Zomerstraat, Achterdorp, Nieuwstraat en Winterstraat worden meegenomen.

Thema's

Ontwerp

1. Leuke ideeën maar mijn nummer 1 vraag is waarom? Je kan hoe het nu is sowieso overal lopen dus waarom zo veel geld besteden aan nutteloze looppaden? De situatie van nu is prima.

Met de afwaardering van de doorgaande weg door het dorp, door de komst van de rondweg N215 en de parallelwegen langs de N215, kan de Dirkslandse haven weer teruggegeven worden aan het dorp. Zo kan een aantrekkelijk verblijfsgebied aan het water ontstaan. Het wegtracé door het dorp wordt getransformeerd tot een plek met meer verblijfskwaliteit, waarbij de auto 'te gast' is en fietsers en voetgangers een belangrijke plek krijgen in het straatbeeld. 

De relatie met de Voorstraat, de Heul, Kerkring, het Achterdorp, Winterstraat en het Korteweegje is essentieel om een integrale herinrichting van de openbare ruimte van het dorpscentrum te bewerkstelligen.       

De herinrichting en reconstructie van het traject 'Kaai-Schelpenpad' biedt een significante toegevoegde waarde voor zowel de directe omgeving als de bredere gemeenschap. De verbeterde verkeersveiligheid en leefbaarheid dragen bij aan een aantrekkelijker en duurzamer dorpscentrum. Door de integrale aanpak wordt niet alleen de verkeerssituatie geoptimaliseerd, maar ook de sociale cohesie en economische vitaliteit van het gebied bevorderd.

Door de herinrichting worden het dorpscentrum en de Dirkslandse haven teruggegeven aan de bewoners van Dirksland. Daarbij worden extra wandelpaden gerealiseerd die een extra bijdrage leveren aan het verlevendigen, versterken en een impuls geven aan het centrum/havengebied.

2. Shared space - zie Middelharnis bij de RGO en scholen. Bankjes = verbinding maken en vergroenen. Gastvrije gemeente. Duurzaamheid - Verkeersveiligheid - vergroenen - Fontein - terrasboot - bootjes - toren en kerk verlicht. Voorstraat eenzijdig parkeren. Meer ruimte voor voetganger en fietsers.

Deze onderwerpen zijn kernpunten binnen het ontwerp of binnen het ontwerp worden de randvoorwaarden geschapen, zoals de mogelijkheid voor een terrasboot.

3. Blijf realistisch kijken naar de verblijfsplaatsen voor mensen en het aantal bankjes en zitplaatsen . Het zal echt niet heel druk worden en dan is het zonde van het geld als er geen gebruik van gemaakt word.

De gemeente heeft niet de verwachting dat het gebied grote hoeveelheden bezoekers zal aantrekken. Wat de gemeente wel nastreeft is een plek waar verschillende groepen (jong/oud/gezin/bezoekers van het ziekenhuis/wandelaars) elkaar kunnen ontmoeten of even kunnen zitten. Het 'elkaar buiten ontmoeten' is een belangrijke reden waarom dit in het ontwerp belangrijke plaats inneemt.

4. De vrije ruimte, net als bij het gemeentehuis in Middelharnis vind ik niet prettig. Onveilig en ongestructureerd. Onoverzichtelijk. 

Bredere stoepen erg fijn! Zeker Achterdorp en Zomerstraat. Nu slecht toegankelijk. Minder parkeerplekken zeker niet gewenst. Het is nu al vaak een probleem een plekje te vinden. In de nabije omgeving zijn ook te weinig parkeermogelijkheden.

Shared spaces zijn 'gedeelde ruimtes'. Het is een verkeersvorm waar veel mensen nog aan moeten wennen. Ook binnen 'shared spaces' gelden er regels. De belangrijkste is dat auto's en wandelaars gelijkwaardig zijn. Hierbij is de auto 'te gast', maar voetgangers hebben zelf ook de verplichting om de ruimte te delen met fietsers en automobilisten. Het gedrag van de gebruikers bepaalt uiteindelijk of deze ruimtes prettig/veilig zijn, of niet.

Een aantal argumenten om wél te kiezen voor shared space:

  • Verkeersgedrag verandert positief: In een shared space-situatie vermindert de voorspelbaarheid van de verkeersruimte, waardoor automobilisten alerter en voorzichtiger rijden.
  • Lager snelheidsniveau: De gemiddelde snelheid daalt vaak tot 30 km/u of lager, zonder dat hiervoor fysieke drempels of borden nodig zijn.
  • Oogcontact en interactie: Weggebruikers nemen meer verantwoordelijkheid en stemmen hun gedrag onderling af.

Met betrekking tot het onderdeel parkeren - en het verminderen - van het aantal parkeerplaatsen - zie het antwoord van vraag 1 in het kopje Parkeren. 

5. Achterdorp: Druk bij apotheek. Te smalle stoep. Geen 30 km bord.

De parkeerdruk - onder andere - door bezoekers aan de apotheek is onderdeel van de uitwerking t.a.v. het parkeren voor het gehele plangebied.

Binnen het project is het aanbrengen van bredere stoepen een belangrijk onderdeel. Het breder maken van stoepen kan echter gevolgen hebben op de beschikbare ruimte voor parkeren. 

In het gehele centrum is de maximum snelheid 30 km/h. Dit wordt niet per straat herhaald.

6. Groot leeg terrein Beatrixlaan achter de Ring.

Zie antwoord op Verkeer – vraag 4. 

7. Fietsparkeren bij snackbar. Minder fietsen op stoep.

Het projectteam voegt dit punt toe aan de actielijst als aandachtspunt.

8. Minder parkeren in de Voorstraat is het probleem verschuiven naar de andere straten. Mensen gaat niet uit zichzelf/vrijwillig verder lopen (p2/p4) maar een straat verder en zijn degene die daar wonen de pineut. En inventariseer eens bij 'Lunchroom Broodje' of er wel behoefte aan is een terras. Denk ook aan die fiets overlast van de klanten.

Ten aanzien van parkeren zijn reeds veel antwoorden opgenomen. De gemeente werkt aan de parkeerbalans voor het gehele gebied in het centrum. Een mogelijkheid die onderzocht wordt is het gebruik van P2. Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis is eigenaar van P2. De gesprekken hierover moeten nog worden gevoerd.

Gesprekken met ondernemers zijn in beperkte mate gevoerd. De ondernemers die gevestigd zijn binnen het plangebied zijn uitgenodigd om bij de bewonersavonden aanwezig te zijn. Verdiepende gesprekken met ondernemers worden gemaakt tijdens de uitwerking van het voorlopig ontwerp. Het centrumplan bevindt zich nog in de fase hiervoor, het opstellen van het schetsontwerp. 

Het ingebrachte punt ten aanzien van overlast van fietsers is toegevoegd aan de actielijst van het projectteam. Dit geldt voor meerdere locaties binnen het plangebied.

9. Het centrum is de laatste tientallen jaren verwaarloosd wat betreft onderhoud aan bestrating, waardoor het er nu slordig uitziet. Er is geen uniformiteit meer in de bestrating, wat dat betreft is het welkom om eenheid te maken van de wirwar aan oplossingen. Maar wel met behoud van het originele karakter. Er zullen dan hergebruikte materialen nodig zijn ipv de zo dikwijls toegepaste nieuwe IJsselsteentjes, die kraak noch smaak hebben.

Binnen het ontwerp wordt - zoveel als mogelijk - rekening houden met hergebruik van duurzame materialen. Daarnaast wordt gestreefd naar een minimum hoeveelheid aan verschillende materialen. In de presentatie van de bewonersavonden is een overzicht gegeven van de bestratingsmaterialen. In de schetsen - per straat - is de voorlopige materiaalkeuze aangegeven. Er heeft reeds een uitgebreide inventarisatie plaatsgevonden van het soort - en kwaliteit - van de bestaande verhardingen.

10. Ik heb bezwaar tegen het ombouwen van de woon, werk, leeffunctie van het centrum naar een recreatieve toeristische functie, waarbij de leefbaarheid van de bewoners wordt beperkt ten goede van de toerist. Het belang van de enkele toerist speelt in het plan een veel te grote rol ten opzichte van de bewoners van het centrum. Ik zie het recreëren - zoals is voorgesteld in het ontwerp - dan ook niet gebeuren in Dirksland.

Zie antwoord op eerder gestelde vragen. Recreëren is niet hetzelfde als het aantrekken van toeristen. De gemeente heeft niet de intentie het dorpscentrum - en het gebied om de haven - te transformeren tot een toeristische trekpleister. De intentie is het centrum weer terug te geven aan de bewoners van Dirksland. De auto minder dominant, meer plek om te fietsen, te wandelen met plaatsen om elkaar te ontmoeten. Recreëren is geen doel op zich. Wel kan het centrumgebied mensen aantrekken die het een gezellig en sfeervolle locatie vinden - dit zowel voor inwoners als niet-inwoners. Dit draagt - volgens het projectteam - bij aan het aantrekkelijker maken en verlevendigen van het centrum.

11. Waarom hecht de gemeente zoveel waarde aan het autoluw en parkeervrij maken van het centrum. Wat mij betreft gaat de leefbaarheid sterk achteruit.

Het parkeervrij maken van het centrum is geen doel op zich. Echter, als je ruimte wil maken voor andere functies - zoals bredere wandelpaden en ontmoetingsruimtes - gaat dat ten koste van een andere functie. Zeker in het centrum is nauwelijks vrije ruimte beschikbaar. Dit kan betekenen dat men niet altijd voor de deur kan parkeren. Het betekent ook dat het dorpshart levendiger wordt en gezelliger om te zijn. Een centrum waar men veilig kan lopen, waar niet extreem hard wordt gereden en waar voor alle leeftijdsgroepen een plek is om elkaar (fysiek)  te ontmoeten levert een positieve bijdrage aan de leefbaarheid.

Het centrum autoluw maken draagt bij aan het leefbaar maken van het dorpscentrum en het havengebied. Daarom worden diverse maatregelen voorgesteld om de hoeveelheid verkeer te reduceren. Bijvoorbeeld vrachtwagen en bezoekers van het ziekenhuis via bewegwijziging om het centrum heen leiden via de N215. Indien deze route sneller blijkt dan de route 'Korteweegje, Kaai-Schelpenpad' draagt dit bij aan het gebruiken van die route. Om dit te realiseren moeten er ingrepen gedaan worden om dit te realiseren. Op het Korteweegje - maar ook op de Kaai en het Schelpenpad - levert een lagere rijsnelheid ook een belangrijke bijdrage aan de veiligheid en de leefbaarheid.

12. Het herinrichtingsplan heeft naar mijn mening geen oog voor het grotere geheel van het verdere ontsluiting van het dorp Dirksland. Door slechts oog te hebben voor het centrum kunnen de gepresenteerde ontwerpen wellicht tot onverwachte gevolgen leiden.

Tijdens beide presentaties is benadrukt dat bereikbaarheid van het centrum zeker van belang is. De herinrichting is een vervolg op de realisatie van de rondweg N215 en de parallelwegen. De gemeente heeft als tijdelijke herstelmaatregel de toplaag van het asfalt op de Kaai en het Schelpenpad vervangen. Echter, de route 'Korteweegje, Kaai-Schelpenpad' wordt nog veel te veel gebruikt als de 'snelle route'. Na de realisatie van de N215 - en de parallelwegen - is de inrichting van deze route nooit afgeschaald naar een rijsnelheid die hier gewenst is. Hiermee is ook het gebruik nagenoeg hetzelfde gebleven. De consequenties hiervan, zoals hoge rijsnelheden en gebruik maken van deze 'snelle route', hebben geleid tot de situatie waarin we nu verkeren.

Met het ontwerp zoals deze is gepresenteerd wordt dit voor een belangrijk deel verbeterd. Met de herinrichting kan de snelheid worden gereduceerd door een daarbij passende inrichting en  materialisering.  De beantwoording van de vragen - en de toelichtingen - geven hopelijk het beeld dat niet alleen naar het centrum is gekeken.

13. Ik maak tevens bezwaar voor het aanbrengen van klinkerbestrating oid Schelpenpad en Kaai, aangezien onlangs de gehele Schelpenpad en Kaai voorzien zijn van nieuw asfalt, Ik vind dit een ernstige vorm van kapitaalvernietiging en verkwisting van gemeenschapsgeld.

Hoe de vormgeving van de Kaai-Schelpenpad er uiteindelijk gaat uitzien is nog niet bekend. Hoe het projecteam die zou willen vomgeven is aangegeven in de presentaties. Of elementverharding haalbaar blijkt is afhankelijk van een aantal factoren. De belangrijkste hierbij is de hoeveelheid vracht- en landbouwverkeer dat de N215 en de parallelwegen gaat gebruiken i.p.v. de Kaai-Schelpenpad.

Op zowel de Kaai als het Schelpenpad is in 2024 een nieuwe deklaag aangebracht. Dat was noodzakelijk omdat dringend groot onderhoud nodig was. Hierbij is gekozen om (visuele) snelheidremmende maatregelen door te voeren, door het aanbrengen van de rode fiets-suggestiestroken. Ook de aansluiting van de Kaai - Kaai (richting Voorstraat) is aangepast. Hierbij is het schetsontwerp als onderlegger gebruikt.

De reconstructie van de Kaai-Schelpenpad staat als 'sluitstuk' van het gehele centrumplan in de planning. Het duurt dus nog een aanzienlijk aantal jaar voordat de werkzaamheden hier gaan plaatsvinden. De kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden - en hiermee de kosten voor het uitvoeren van de werkzaamheden - zijn hierop afgestemd.

14. Ik maak bezwaar tegen het versmallen van de Voorstraat conform het plan. De huidige Voorstraat met licht gebogen lijnen ademen de sfeer uit van vroegere tijden. Wanneer de trottoirbanden verlegd worden om te versmallen, zullen de trottoir kolken en rioolaansluiting ook verlegd moeten worden. Naast een kostbare zaak van uitvoering hiervan wordt de bodem geroerd bij ontgraving, wat kans op toekomstige verzakking geeft. Ik ervaar nu al af en toe trillingen in mijn huis vanwege verkeer over kuilen en hobbels in het wegdek en dat zal er met roeren van grond er niet beter op worden. Mocht het enkelzijdig parkeren een te groot probleem blijken, dan is de huidige situatie niet meer terug te draaien door deze dure onnodige versmalling van de straat.

Een aantal onderdelen uit deze vraag worden in het onderstaande beantwoord. Het is belangrijk te beseffen dat alle graafwerkzaamheden worden uitgevoerd ten behoeve van het vervangen van nutsvoorzieningen (waaronder elekticiteitskabels en waterleidingen). Deze liggen verspreid over (nagenoeg) de gehele breedte van het wegprofiel. Hiervoor zal naar verwachting de gehele weg worden opengebroken. Na het uitvoeren van die werkzaamheden worden alle sleuven en dergelijke aangevuld en geëgaliseerd. Aansluitend worden - in opdracht van de gemeente - de verhardingen teruggebracht (er ligt geen riolering in de Voorstraat, de aanpassingen aan het hemelwaterriool zijn beperkt).

Ten aanzien van parkeren: zie het antwoord op eerder gestelde vragen. 

15. Ik ervaar verder dat het trottoir in de Voorstraat in de huidige situatie voldoende breed is. Wat u wel kunt verbeteren, is de bijvoorbeeld de doorgang voor rolstoel- en rollatorgebruikers. Deze ontbreken bijvoorbeeld bij de Palingstraat, waardoor rolstoel gebruikers geen fatsoenlijke opgang hebben.

Hoe de breedte van een trottoir wordt ervaren is voor een belangrijk deel afhankelijk van deze wijze waarop je je verplaatst. Bij het gebruik van een scootmobiel, rolstoel of rollator is de breedte onvoldoende - het speelt met name wanneer er sprake is van een 'tegenligger'.  Een belangrijk punt bij de herinrichting van de openbare ruimte is de plek die voetgangers en fietsers krijgen, t.o.v. de dominante rol van auto's. In het ontwerp wordt zeker rekening gehouden met doorgangsbreedtes en opgangen voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers.

16. Wij hebben zorgen over het toenemen van de trillingen (in de gevel) bij de aanpassingen aan het profiel van de Voorstraat

Na goedkeuring van het Voorlopig Ontwerp wordt bij een gespecialiseerd bureau advies gevraagd ten aanzien van de verwachte effecten bij een verandering van de positie van de rijloper in de Voorstraat.

17. Een aantal panden in het centrumgebied vinden wij er - aan de buitenzijde - verwaarloost uitzien. Ook de buitenruimte zou o.i. beter onderhouden moeten worden (zoals de uitwateringssluis aan de Westhavendijk). Kan de locatie van voorheen OBS De Inktvis - deels - ingericht worden als parkeerplaats? Kunnen de 'oude straatstenen worden hergebruikt? Kan de knik in het trottoir (Achterdorp- westzijde) worden gehandhaad? Deze knik verwijst naar een kreekrug van ooit. Kan het trottoir (Achterdorp - Oostzijde) worden verbreed? Hier is weinig ruimte voor rollatorgebruik. Bij de Gasthuissteeg ontbreekt een straatnaambord

In het onderstaande worden de vragen - los van elkaar - beantwoord:

  • De gemeente heeft geen directe invloed op het onderhoud van particuliere panden. Handhavend optreden is pas mogelijk als er sprake is van (acuut) gevaar voor de veiligheid in de openbare ruimte.
  • Onderhoud is een aspect dat in de ontwerpfase al wordt meegenomen.
  • De uitwateringssluis, inclusief ondergrond, is eigendom van het Waterschap Hollandse Delta (WSHD). Het beheer en onderhoud van de sluis valt volledig onder verantwoordelijkheid van het waterschap. Tijdens het eerstvolgende reguliere overleg met WSHD zal de gemeente dit onder hun aandacht brengen.
  • Hergebruik van materialen heeft de voorkeur. Waar mogelijk worden vrijkomende materialen opnieuw gebruikt, tevens wordt bekeken of vergelijkbare materialen elders beschikbaar zijn.
  • De genoemde punten m.b.t. het Achterdorp worden onder de aandacht gebracht van de ontwerpers.
  • Woningcorporatie Oost West Wonen ontwikkelt op de locatie 'OBS De Inktvis' een aantal eengezinswoningen. De benodigde parkeerplaatsen worden binnen het plangebied ingepast ten behoeve van deze nieuwe woningen. Er is daardoor geen ruimte beschikbaar om op dit terrein extra openbare parkeerplaatsen te realiseren.
  • Het herplaatsen van straatnaambordjes wordt los van dit project uitgevoerd -  na het vaststellen van het voorlopig ontwerp van het centrumplan.

Parkeren

1. Parkeerdruk Voorstraat e.o. is toegenomen sinds 2022. Door Kairos en bewoning voormalig gemeentehuis. Als Voorstraat eenzijdig parkeren wordt, dan neemt parkeerdruk wederom aanzienlijk toe. Daarom tegen eenzijdig parkeren Voorstraat.

Het onderzoek m.b.t. de parkeeropgave loopt, de gemeente werkt aan een sluitende parkeerbalans voor het gehele plangebied. Er wordt niet 'per straat' gekeken, dit om het 'waterbed-effect' te voorkomen . Met andere woorden - niet het probleem verschuiven naar een andere straat. De gemeente beschikt over parkeerdrukmetingen uit zowel 2022 als 2025. Deze metingen worden ook gebruikt bij het zoeken naar alternatieve locaties/mogelijkheden ten aanzien van de parkeeropgaven.

De problematiek t.a.v. parkeren, zowel voor bewoners als voor ondernemers komt in vele vragen terug. Zoals eerder aangegeven - zowel tijdens de bewonersbijeenkomst in december 2024, als tijdens de terugkoppeling in juli 2025 is het vinden van een oplossing voor het parkeren een belangrijke randvoorwaarde. Het vinden van een passende oplossing duurt echter langer dan eerder aangenomen.

In de laatste bewonersbijeenkomst is nogmaals benadrukt dat, indien voor het enkelzijdig parkeren in de Voorstraat geen passende oplossing wordt gevonden, dit niet wordt doorgevoerd. De consequentie daarvan is dat een aantal doelstellingen niet - of niet volledig - zal worden bereikt.

Uitgangspunt: Het is niet de bedoeling om het 'totale aantal' parkeerplaatsen te verminderen. Het kan wel zo zijn dat de loopafstand naar een parkeerplaats groter wordt dan men nu gewend is.

2. Er gaan in dit ontwerp veel parkeerplekken verdwijnen. Wat ik me ook afvraag: ik woon op Kaai 6 en heb een parkeerplek voor mijn deur die blijft bestaan ga ik vanuit.
Waar ik me ook zorgen om maak is het feit dat er veel plek wordt gecreëerd om te zitten. Op zich mooi maar het bankje wat er nu staat wordt vaak door jongeren gebruikt die dan daar gaan zitten eten roken e.d. - maar tevens hun rotzooi laten liggen of erger in de haven gooien. Hoe voorkomen jullie dat dit niet erger wordt als ze trappen willen realiseren om op te kunnen zitten. Ook ben ik bang dat voetgangers/ fietsers belangrijker worden en auto te gast en alles smaller wordt. Dit gaat problemen opleveren voor het verkeer wat er wel moet komen, de bus zal er voorlopig blijven rijden de ambulance rijdt daar dagelijks heel vaak langs dit zal door de versmallingen problemen opleveren.

Over de hoeveelheid parkeerplaatsen - en hoe de gemeente hier mee omgaat - is reeds bij een aantal vergelijkbare vragen een antwoord gegeven, bijvoorbeeld hierboven bij vraag 1.

De doelstelling is dat de verkeersveiligheid op de Voorstraat toeneemt. Dit kan bereikt worden door parkeren aan één zijde van de weg toe te staan, in plaats van aan twee zijden. Voor het aantal parkeerplaatsen dat daarmee zou vervallen wordt gezocht naar een locatie om dit te compenseren.

Op plaatsen waar zitgelegenheden worden aangebracht worden zo nodig  ook vuilnisbakken geplaatst waar gebruikers hun afval kunnen deponeren.

Met betrekking tot de vraag over de auto - de ambitie van de gemeente is dat de auto 'te gast' is in het centrumgebied. Het ontwerp is zodanig opgezet dat er voldoende ruimte is voor alle weggebruikers - ook voor de bus en ambulances.

3.  Voorstraat soms geen achterom, parkeren belangrijk.

Dit is een bekend argument en is onderdeel van het lopende proces rond de parkeeropgave.

4.  Gehandicapten parkeerplaats bij apotheek wordt niet gebruikt.

Het al-dan-niet opheffen van deze gehandicaptenparkeerplaats is onderdeel van de parkeerbalans waaraan de gemeente op dit moment werkt.

5.   Kruising Voorstraat - Palingstraat geparkeerde auto's. Bocht niet te nemen.

Beoordelen van bochten en bochtstralen is onderdeel van het ontwerpproces. Niet in de schetsfase, maar wel vanaf het opstellen van het voorlopig ontwerp. In principe is het zo dat auto's niet geparkeerd mogen worden in een bocht. Ook mag men niet zo parkeren dat de doorgang gehinderd wordt. Als zich zo'n situatie voordoet wordt geadviseerd een Fixi-melding te maken bij de gemeente. De boa's kunnen de bestuurder aanspreken op dit ongewenste parkeergedrag en eventueel zelfs overgaan tot het uitschrijven van een boete.

6.  Achter Ring 5 garageboxen + woningen of misschien parkeerplaatsen.

Dit deel wordt betrokken bij de oplossingsrichtingen m.b.t. parkeren.

7.  Snelheid in de Ring 11 te hoog en heel vervelend parkeren in de Ring.

De parkeeropgave - voor het gehele plangebied - is een belangrijk onderwerp in deze fase van het project. De insteek van het gehele project is een minder dominante rol voor auto's, met meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Met de herinrichting van de Voorstraat en de Ring wordt gestreefd naar een lagere rijsnelheid.

8.  Parkeren in en om de kern.

De parkeeropgave - voor het gehele plangebied - is een belangrijk onderwerp in deze fase van het project. Het is niet de bedoeling om het 'totale aantal' parkeerplaatsen te verminderen. Het kan wel zo zijn dat de loopafstand naar/van een parkeerplaats groter wordt dan men nu gewend is.

9.  Ik had eigenlijk nog 1 vraag te weten wat gaan jullie met het parkeerprobleem doen die ontstaat als jullie alles openbreken (Voorstraat) dan hebben wij grote kans (Tuinstraat en Kapoenstraat) dat wij niet voor onze deur kunnen parkeren omdat de bewoners van de Voorstraat dan bij ons hun auto probeert te parkeren. En als alles dan vol staat, waar moeten wij dan heen?

Reconstructie-projecten hebben altijd invloed op de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Het realiseren van het centrumplan wordt in fases uitgevoerd. De fasering van de werkzaamheden voor het project 'Voorstraat en de Ring (tot de Kapoenstraat)' moet nog worden bepaald. Deels vindt dit plaats in overleg met de aannemer die de werkzaamheden gaat uitvoeren. Bewoners worden hierover vroegtijdig geïnformeerd.

Wanneer bekend is welke werkzaamheden op welke momenten plaatsvinden, ontstaat er ook meer inzicht in de beschikbare parkeermogelijkheden. Deze informatie maakt duidelijk welke locaties tijdelijk kunnen worden gebruikt door bewoners van de straten waar werkzaamheden plaatsvinden. Uiteraard worden bewoners hier vroegtijdig over geïnformeerd.

10.  In uw plan voor de oude kern van Dirksland is het éénzijdig parkeren ingetekend in de Voorstraat. Echter, juist aan de zijde waar u het parkeren wilt afschaffen zijn meerdere huizen die auto’s opladen aan de gevel, waaronder wijzelf. De huizen waar dat gebeurt, hebben aan de achterzijde, aan de Tuinstraat, geen mogelijkheid om dat daar te doen, vandaar dat zij en wij aan de voorzijde van het huis onze auto moeten opladen. Dit is dus wel van belang om te betrekken bij uw beslissing. Gezien er te veel auto’s in de Voorstraat staan, in de avond, het weekend en op zondag, denk ik dat eenzijdig parkeren geen werkbaar plan is.

Waar/hoe elektrisch laden wordt vormgegeven is nog niet bekend. In principe is het niet toegestaan om (privé)kabels van de woning naar de auto te leggen in het openbaar gebied. Dit mede om aansprakelijkheid en parkeerclaimgedrag te voorkomen. De gemeente onderzoekt  welke locaties geschikt zijn om laadpalen aan te bieden.

11.  Voor parkeren, maak vakken.

Dit is een van de mogelijkheden om parkeren meer te reguleren. Een nadere uitwerking volgt.

12.   Parkeren aan de Ring? Nee bedankt. De karakteristieke dorpskern straalt geschiedenis en authenticiteit uit. Dat is uniek en dat verdient waardering en respect. Autoluw maken van de dorpskern geeft erkenning en meerwaarde aan Dirksland. Daarnaast zal het ten goede komen van het woongenot, verkeersveiligheid.

Op dit moment is parkeren in de Ring alleen toegestaan op het deel tussen de Gasthuissteeg en de Kapoenstraat. In de rest van de Ring is parkeren niet toegestaan. In het plan voor de herinrichting blijft dit zo.

13.   Het is een heel slecht idee om het parkeren aan de Voorstraat te beperken tot één zijde en Schelpenpad ook minder parkeerplaatsen te realiseren. De parkeerproblemen die gaan ontstaan spreid zich over het gehele dorp uit.

Zie antwoord op eerdere vragen. Het projectteam doet onderzoek naar locaties waar eventueel vervallen parkeerplaatsen kunnen worden gecompenseerd.

14.  Bij de herinrichting van het centrum ligt er een voorstel dat aan de Voorstraat aan een zijde geparkeerd mag worden. Dit voorstel baart me grote zorgen. In de huidige situatie is de straat meestal meer dan half gevuld aan beide kanten met geparkeerde auto’s. In de avond iets meer. Er is thans geen parkeerprobleem wat mij betreft. Wanneer de helft van de parkeerplaatsen wordt opgeheven ontstaat direct een groot parkeerprobleem. Alle beschikbare plekken zullen altijd bezet zijn. Dit gaat onherroepelijk gebeuren! Met elke vorm van laden en lossen wordt het verkeer geblokkeerd. Lijkt me niet wenselijk en de herrie van getuuter van ongeduldige automobilisten heb ik geen behoefte aan (gebeurt nu ook al vaak) 
•    Wanneer een bewoner boodschappen wil uitladen en er is geen plek, zal de bewoner de straat blokkeren en uitladen. Daarna het dorp rondrijden op zoek naar een plek. Extra meters is extra hinder. 
•    Wanneer bezoekers komen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn, hebben ze geen mogelijkheid om vlak bij de bestemming te parkeren. En dan?
•    Indien er geen parkeerplek beschikbaar is dan gaan bewoners en bezoekers rondrijden om een plek te vinden. Ik zou zo snel niet weten waar en ik woon al 30 jaar hier. U mag het zeggen. Het parkeerprobleem verschuift naar andere straten wat tevens daar irritatie gaat opleveren. 
•    Bezorgdiensten zullen tijdens hun ronde de weg continu blokkeren, ze kunnen niet uitwijken. Er zijn een aantal bezorgers die dagelijks meerdere keren rondrijden *Het gaat niet meer mogelijk zijn om  een verhuiswagen, bouwafval container, aannemer busje, oid te parkeren om werkzaamheden bij bewoners uit te voeren omdat de parkeerplaatsen bij de locatie bezet zullen zijn.
•    In de Tuinstraat zijn een aantal parkeerplaatsen vervallen door de bouw van nieuwe huizen. 
•    Door het woningsplitsen en/of delen van panden staan er tegenwoordig ca 5-8 poolse auto’s en busjes in de Voorstraat en Tuinstraat. Extra parkeerdruk. 
•    Wij hebben net als vele medebewoners geen garage om uit te wijken.

Zie eerdere antwoorden.

15.  Ik verwacht problemen met de huidige voorstellen tot beperking parkeren. Om er een een paar op te noemen: Mensen met fysiek beperking, ouderen en bewoners zullen niet meer bij hun eigen woning kunnen komen, want de beperkte hoeveelheid parkeerplekken zullen steevast bezet zijn en is nabij huis parkeren niet mogelijk. Bij boodschappen uitladen moet gestopt worden op de straat, wat verkeer blokkeert. De bakker verliest klandizie, want velen komen met de auto, stoppen even, halen brood en gaan door. Soms wel vijf tegelijk. Bij de snackbar kan niet meer geparkeerd worden en velen komen van buiten het dorp. Pakketbezorgers zullen de straat blokkeren. Monteursbusjes kunnen niet bij hun klus parkeren. Waardedaling woningen door beperkte parkeervoorziening. En uitwijken naar omliggende straten, zal daar irritatie zal opleveren.

Een deel van de gesignaleerde problemen worden erkend - dit is terug te vinden bij de beantwoording van bovenstaande vragen. De problematiek t.a.v. parkeren, zowel voor bewoners als voor ondernemers komt in vele vragen terug. Tijdens de terugkoppeling (in de bewonersavond van 9 juli) is aangegeven dat het vinden van een passende oplossing langer duurt dan eerder aangenomen. Hierbij is ook aangegeven dat, indien voor het enkelzijdig parkeren in de Voorstraat geen passende oplossing wordt gevonden, dit niet wordt doorgevoerd. De consequentie daarvan is dat een aantal doelstellingen niet - of niet volledig - zal worden bereikt.
 

Verkeer

1.    Ik woon op de Voorstraat, ter hoogte van het huidige ‘niet parkeren gebied’. Aansluiting voor opladen elektrische auto nu geen zin. Is hier een oplossing voor?

In het gepresenteerde schetsontwerp (11 juli 2025) is aangegeven dat het omdraaien van de rijrichting voorkomt dat veel parkeerplaatsen verloren gaan, bij het doorvoeren van enkelzijdig parkeren. Op dit moment wordt onderzocht of enkelzijdig parkeren haalbaar is aan de Voorstraat, en een deel van de Ring (in het verlengde van de Voorstraat tot de Kapoenstraat). Waar/hoe elektrisch laden wordt vormgegeven is nog niet bekend.

2.    Door het weren van auto's en doorgang te verder te reduceren zal het probleem verlegd worden naar de omliggende wegen zoals Philipshoofdjesweg, Bosdreef, Emmalaan. Dit zijn al racebanen 30 km zone, lees 80 km zone, Kan dit niet aangepakt worden, zeker de Philipshoofdjesweg. Graag uitnodiging aan team Verkeer om hier eens te komen kijken.

Zie antwoord vorige vraag.

Tijdens  de uitwerking van het Schetsontwerp tot een Voorlopig Ontwerp wordt rekening gehouden met het ontstaan van 'nieuwe' sluiproutes. Echter, het ontstaan van nieuwe sluiproutes kan niet worden voorkomen zonder de hele kern 'op slot' te zetten.

3.    1 richtingsverkeer omdraaien. Parkeren bij uitrit Ring 115 handhaven. Bolle spiegel plaatsen tegenover uitrit Ring 115.

•    Het parkeren bij huisnr. 115 vindt plaats in een garage die is gelegen op eigen terrein. Dat zal met de nieuwe plannen niet veranderen.
•    Het plaatsen van een spiegel is niet wenselijk. Een spiegel geeft namelijk een vertekend beeld van de werkelijkheid. De kans dat daardoor verkeerde inschattingen worden gemaakt is aanwezig.
•    De mogelijkheid tot het omdraaien van de rijrichting is in onderzoek.

Vanuit het projectteam is extra aandacht gevraagd voor controle op parkeren in/om het centrumgebied van Dirksland.

4.    Voorstraat - elke dag zware vrachtauto's door de straat. Deze veroorzaken scheuren en trillingen. Zijn rijksmonumentale panden. Bakker kan misschien op andere route bevoorraad worden? Er wordt verder slecht tegen de trottoirband geparkeerd, is heel grof van structuur, je velgen snel beschadigd. Veel parkeerders nemen afstand, ruimte middenop wordt kleiner. vrachtwagen en vuilniswagen kunnen er niet door. Huidige blauwe verfrand die elke paar jaar wordt bijgeverfd is zooo lelijk. Zorg dat markeringen geen afbreuk doen aan de straat. Invalideparkeerplaats vd oude apotheek/oude gemeentehuis is na 2013 nog niet verwijderd. Dit kan makkelijk opgelost worden, dan is er al 1 parkeerplaats meer.

Bij de beantwoording van deze vraag worden de onderwerpen gesplitst:

•    Bevoorrading van de bakkerij
Alle reguliere voertuigen mogen door de Voorstraat en de Ring rijden, hieraan zijn geen beperkingen gesteld. De gemeente heeft geen invloed op de soort/type vrachtwagens die de bakkerij gebruikt voor de bevoorrading. De rijroute t.b.v. de bevoorrading van de bakkerij wordt opnieuw beoordeeld vanwege het mogelijk omdraaien van de rijrichting op de Ring/Voorstraat.

•    Parkeren in de Voorstaat
Indien blijkt dat enkelzijdig parkeren in de Voorstraat haalbaar blijkt ontstaat er meer ruimte. Met name met linksparkeren staan auto's vaker verder van het trottoir geparkeerd.  Als dan ook aan de andere zijde van de weg 'wat ruimer' wordt geparkeerd, dan wordt de doorgang in de Voorstraat erg smal. Indien er aan beide zijden van de Voorstraat wordt geparkeerd, en zeker als voertuigen ver van de stoeprand staan geparkeerd, levert dat - ook in de huidige situatie - voor de bezorg- en pakketdiensten nogal eens problemen op. Tweezijdig parkeren in een éénrichtingsstraat levert nogal eens gevaarlijke situaties op. Bij linksparkeren heeft de bestuurder beperkt zicht op tegemoetkomende fietsers, zeker als een hoge auto - of bedrijfsbus - het uitzicht extra belemmerd. Ook de toename van de rijsnelheid van - met name - elektrische fietsen, vergroot de kans op aanrijdingen bij linksparkeren. Het al-dan-niet opheffen van de gehandicaptenparkeerplaats is onderdeel van de parkeerbalans waaraan de gemeente op dit moment werkt.

•    Materiaalgebruik
De gemeente is voornemens de huidige trottoirbanden te vervangen. Bij de herinrichting wordt de markering afgestemd op het materiaalgebruik.

5.    Graag voorkomen sluiproute Kapoenstraat.

Zie antwoord op eerdere vragen.

Het tegen de rijrichting inrijden is in de basis een kwestie van gedrag. De gemeente kan het gedrag van weggebruikers niet veranderen. In de praktijk zal het dus nooit compleet te voorkomen zijn dat dit gebeurt. Dat neemt uiteraard niet weg dat we bij het uitwerken van het ontwerp naar maatregelen zoeken die het 'tegen de rijrichting in rijden' bemoeilijken.

Het ontstaan van nieuwe sluiproutes wordt hierbij - zoveel als mogelijk - voorkomen. Echter, het ontstaan van sluiproutes kan niet worden voorkomen zonder de hele kern 'op slot' te zetten.

6.    Fietsers op Straatdijk rijden heel hard.

Tegen fietsers die 'te hard rijden' kan de gemeente niet optreden. Op korte termijn wordt de Straatdijk opnieuw herstraat en worden geveltuintjes aangebracht waardoor het wellicht onaantrekkelijker wordt om hier 'te hard' te fietsen.

Tevens zal de route via de Kaai en het Schelpenpad - na het uitvoeren van de voorgenomen werkzaamheden - voor fietsers aantrekkelijker (sneller) worden. De verwachting is dat de overlast hiermee aanzienlijk zal verminderen.

7.    Doorstroming van auto’s blijft aandacht vragen. Ruimte voor een wandelpad aan de oostkant van de haven is zeer moeilijk te realiseren.

Met betrekking tot de doorstroming - zie onder andere het antwoord op eerder gestelde vragen. Ruimte voor een wandelpad langs de westzijde van de haven is haalbaar doordat de damwand langs de haven vervangen dient te worden. Dit is opgenomen in de presentatie van 11 juli 2025 die met de aanwezigen is gedeeld. Aan de oostzijde van de haven zal geen specifiek wandelpad worden gerealiseerd. De verkeersintensiteit is niet vergelijkbaar met de andere zijde.

8.    Vrachtwagen vrij of kleinere -> veel zware vrachtwagens nu.

Zie antwoord op vraag 4.

9.    Beter 1 zijde normaler voetpad dan aan 2 kanten van de weg.

De ruimte voor voetpaden is afhankelijk van keuzes die gemaakt worden. Bijvoorbeeld, voor de Voorstraat is het streven een breder, toegankelijk voetpad aan één zijde, geschikt voor alle gebruikers (rolstoel, kinderwagen, scootmobiel).  

Voorbeeld: Voor het Korteweegje is in het ontwerp gekozen voor een breed voetpad aan de ene zijde van de weg, en een smaller voetpad aan de andere zijde. Daar heeft dat te maken met de doorgaande structuur van het wandelpad. Zo wordt - per weg - beoordeeld welke breedte van een voetpad mogelijk/wenselijk is.

10.    Rijrichting dorpshart omdraaien.

De mogelijkheid tot het omdraaien van de rijrichting is in onderzoek.

11.    Bevoorrading met kleinere voertuigen.

Zie antwoord vraag 4.

12.    Openbare laadpalen?

Waar/hoe elektrisch laden wordt vormgegeven is nog niet bekend. De gemeente is bezig om - als vervolg op de vastgestelde laadvisie - te onderzoeken welke locaties geschikt zijn om een eiland dekkend laadpalenvoorziening te creëren.

13.    Ring parkeren. Ring omrijden door andere sluiproute.

Zowel het omdraaien van de rijrichting als het parkeren op de Ring wordt nader uitgewerkt. Ten aanzien van sluiproutes, zie antwoord op eerdere vragen.

14.    Ring 115 uitrit niet L of R - paal met spiegel.

Zie antwoord op eerdere vraag. Het wordt verwacht dat de gebruikers op de hoogte zijn van de toegestane rijrichting.

15.    Eenrichtingsverkeer andersom.

Zie antwoord op eerdere vragen.

16.    Winterstraat/ Voorstraat veel verkeer tegen de rijrichting in, komt veel voor.

Ten aanzien van sluiproutes, zie antwoord op eerdere vragen. Mocht de rijrichting worden omgedraaid zullen er opnieuw weggebruikers zijn die ook dan weer 'tegen de richting in' gaan rijden. Zoals eerder bij de beantwoording van de vragen aangegeven - de gemeente heeft geen invloed op het gedrag van weggebruikers, alleen op de inrichting van de openbare ruimte. Bij het uitwerken van het project wordt getracht dit gedrag te ontmoedigen. Hierin moet een balans worden gevonden.

17.    Rijrouting door Winterstraat.

De rijrouting door de Winterstraat is onderdeel van het ontwerpproces.

18.    Stoepjes aan 1 zijde opofferen om te parkeren, wordt woonerf.

De insteek van het gehele project is een minder dominante rol voor auto's, en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Indien wegen worden ingericht als woonerf gelden (nog) strengere inrichtingsmaatregelen dan in een woonstraat - bijvoorbeeld een maximum snelheid van 15 km/h.

19.    Probeer vrachtwagens te weren uit het centrum.

Dit is een van de ambities waar de gemeente voor staat. Dit is onderdeel van het Mobiliteitsplan Goeree-Overflakkee waaraan wordt gewerkt vanuit het team Verkeer. Hierbij dient echter rekening te worden gehouden met de bevoorrading van winkels en bedrijven.

20.    Er is nu sprake van veel autodruk in het centrum van Dirksland van bezoekers aan de BENU apotheek. Het betreft tientallen auto's per dag/avond die met draaiende motor wachten bij de apotheek.

Zie antwoord op Overig – vraag 5. De gemeente vindt het onwenselijk dat mensen wachten met een draaiende motor. Echter, als gemeente kunnen we dat helaas niet tegengaan.

21.    Er zijn twee toegangswegen naar Dirksland. Dat zijn Korteweegje en Staakweg. Deze komen samen bij het Schelpenpad en Kaai. Uw plan grijpt in op afknijpen van de ontsluitingswegen, zonder in alternatieve routes te voorzien, en niet gebaseerd op enig verkeersonderzoek. Al het verkeer uit Dirksland maakt gebruik van een van deze wegen, hoe dan ook. Verkeerskundig gezien geeft het hebben van duidelijke toegangswegen ook duidelijke verkeersstromen. Het herinrichtingsplan zal wat dit betreft een meer diffuus verkeersbeeld geven. Dwz minder verkeer op de daarvoor geschikte ontsluitingswegen en meer op de overige, dus meer gevaar.

Een deel van het antwoord op deze vraag staat bij de eerdere antwoorden. Verder: de verkeerstroom op het Korteweegje wordt in het ontwerp niet afgeknepen - de rijsnelheid wordt gereduceerd. De rijloper wordt smaller en de trottoirs breder. Het verlagen van de rijsnelheid, bredere trottoirs en verhoogde trottoirs bij de woningen dragen bij aan de veiligheid van de weggebruikers.

Beide rijstroken op het Korteweegje zijn voldoende breed voor het afwikkelen van het verkeer. Er zijn geen wegversmallingen opgenomen in het ontwerp. Ook verkeer uit de zijwegen moet voorrang verlenen aan het verkeer op het Korteweegje. De gemiddelde rijsnelheid op het Korteweegje zal hierdoor verminderen - de doorstroming niet.

22.    Ik heb bezwaar tegen het autoluw maken en beperken parkeergelegenheid van het Schelpenpad en Kaai. Deze straten maakt wezenlijk onderdeel van de ontsluiting van Dirksland. Door het Schelpenpad en Kaai te knijpen zal verkeer een andere route kiezen om verder het dorp te bereiken. Dat zal Boomvliet en Poldersweegje worden. Echter deze route is ongeschikt gemaakt vanwege de verkeersbeperkende maatregelen in Poldersweegje (stalen bakken) in de straat. Poldersweegje wordt veel gebruikt door fietsers, en wordt door het extra verkeer minder veilig.

Zie antwoord op eerdere vragen. Tijdens de uitwerking van het Schetsontwerp tot een Voorlopig Ontwerp wordt rekening gehouden met het ontstaan van 'nieuwe' sluiproutes. Echter, het ontstaan van nieuwe sluiproutes kan niet worden voorkomen zonder de hele kern 'op slot' te zetten.

23.    Ik maak bezwaar tegen het omkeren van de rijrichting Voorstraat en Ring. Toen ca. 15 jaar geleden de huidige rijrichting werd ingesteld, is hiervoor gekozen om de aanzuigende werking via de Winterstraat naar het ziekenhuis te vermijden. Wanneer verkeer vanaf Schelpenpad richting de Voorstraat gaat opgaat, kan deze direct via de Winterstraat naar het ziekenhuis, wat logischerwijs onwenselijk is. Bij de huidige situatie zal eerst het hele rondje Ring afgelegd dienen te worden, wat ontmoedigend werkt. In de huidige situatie wordt het verkeer gedwongen om de Boezemweg naar het ziekenhuis te kiezen. De huidige rijrichting was indertijd een verstandige keuze.

Zie antwoord op eerdere vragen. Automobilisten - die lokaal bekend zijn - zullen wellicht de route 'Voorstraat-Winterstaat-Stationsweg' volgen om bij de hoofdingang van het ziekenhuis te komen. Dit zijn (naar verwachting) dezelfde personen die - in de huidige situatie - op de terugweg door de Voorstraat rijden Het is niet de intentie om de rijrichting op de Secretarieweg te veranderen.

24.    Het verkeer van en naar het ziekenhuis hoeft op zich geen probleem te zijn. Er ligt een prima parkeerterrein vlak bij de N215 en direct toegankelijk vanaf de Staakweg.  Wat echter ontbreekt in de huidige situatie zijn duidelijke verkeersborden om deze route te rijden, waardoor onnodig ziekenhuis verkeer via Korteweegje gaat.

Dit klopt volledig. Met behulp van aanvullende bebording, en de herinrichting van het Korteweegje, Kaai-Schelpenpad', wordt - naar verwachting - eerder gekozen voor de directe route naar het ziekenhuis via de N215. Dit geldt tevens voor vrachtverkeer.

Zie eerder gegeven antwoorden. 
 

Afval

1.    Een rondje lopen rond de Ring wordt in de toekomst waarschijnlijk nog populairder. Mensen willen van hun afval af en deponeren dit in de container van Ring 3 t/m 7. Kan hier aan gedacht worden bij de uitwerking? Verder een top schets!

Bij de uitwerking van het Schetsontwerp tot een Voorlopig Ontwerp wordt dit meegenomen.

2.    Zetten containers aan overkant Ring 3, 5, 7, 9. Hebben geen achterom.

Zie antwoord hierboven.

3.    Opstelplaats containers in Ring.

Dit is toegevoegd als actiepunt voor het projectteam.
 

Groen

1.    Graag aandacht voor de flora en fauna aan de bestaande havenkade (zijde Oosthavendijk). Er zitten daar ijsvogels en vele andere soorten vogels. Plus dat dit talud erg stijl is en snel afkalft als je daar iets gaat doen.

Aan het talud langs de Oosthavendijk worden in beperkte mate werkzaamheden uitgevoerd. Dit talud is eigendom van Waterschap Hollandse Delta, ook het onderhoud wordt door hen uitgevoerd. Bij werkzaamheden in/om dergelijke locaties wordt altijd een flora- en faunaonderzoek uitgevoerd. De gemeente zal uw waarnemingen t.z.t. meegeven aan het adviesbureau dat deze inspectie gaat uitvoeren.

2.    Boom voor Winterstraat 3-11 niet wenselijk.

De uitwerking van het groen is nog in de schetsfase. Ook de toets op de haalbaarheid moet nog plaatsvinden, waaronder de aanwezigheid van kabels en leidingen. Er wordt bij de keuze ook rekening gehouden met de grootte die een boom kan bereiken.

3.    Bomen in Voorstraat remmen verkeer.

De vraag m.b.t. bomen in de Voorstraat wordt opnieuw bekeken. 
•    Er is vanuit het project gezien geen behoefte aan snelheidsremmende maatregelen in de Voorstraat. 
•    Vanuit historisch perspectief: 'er hebben nooit bomen gestaan in de Voorstraat'.  
•    Vanuit het huidige perspectief: 'er is behoefte aan groen en schaduw in de bebouwde omgeving'.

4.    Doorzicht van de kerk, gemeente bijdragen aan kerktuin.

Het realiseren van 'zicht op de kerk' is een wens vanuit het project. Door hoge onderbegroeiing is het zicht op de kerk in de loop van de jaren minder geworden. Vanuit het projectteam leeft de wens het zicht op de kerk weer te herstellen.

Er heeft hierover nog geen overleg plaatsgevonden met de vertegenwoordigers van de kerk.

5.    Aandacht nieuwe bomen Schelpenpad ruimte wortels.

Zie antwoord op vraag 2.

6.    De boom in het achterdorp, denk aan de wortels en ongefundeerde woningen aub. Doe een groen/bloembak ofzo. En de schaduw die het geeft, wij zijn tegen!

De uitwerking van het groen is nog in de schetsfase. Ook de toets op de haalbaarheid moet nog plaatsvinden, waaronder de aanwezigheid van kabels en leidingen.

7.    Ik zou het zonde vinden wanneer de rij bomen aan de haven worden gekapt onder het mom van vergroening. Kunnen deze bomen alstublieft ingepast worden in een aangepast plan?

De bomenrij langs de haven wordt niet verwijderd omdat dit valt onder 'vergroening', maar omdat ze het zicht op de havenkom ontnemen. Vanuit het team Groen wordt gezocht naar een locatie waar deze bomen kunnen worden herplant.
 

Planning

1.    Het aanpakken van het Havenplein, Schelpenpad, Kaai, Korteweegje heeft voor mij meer prio dan dorpskern Voorstraat/Ring aan te pakken. Plan Havenplein ziet er keurig uit.

De fasering van de werkzaamheden is gebaseerd op een aantal randvoorwaarden:

  • Logische werkvorgorde
  • Afstemming met Evides en Stedin
    De werkzaamheden van de gemeente sluiten aan op de werkzaamheden van de nutsbedrijven. Dit om te voorkomen dat nieuw aangelegde wegen weer opgebroken worden voor werkzaamheden aan kabels en leidingen.
  • Afstemming met andere projecten/ uitvoeringsplanningen
    De werkzaamheden aan bijvoorbeeld de stalen damwand langs de Kaai moeten passen in de uitvoeringsplanning van het programma Masterplan Havens.
     

Overig

1.    Hondenpoep langs wandelroute om havengebied. Extra zakjes en prullenbakken.

De hondenbelasting (gemeentelijke belasting) is afgeschaft - daarbij is het principe vastgesteld: 'bestaande voorzieningen laten staan, geen nieuwe meer bijplaatsen'. Waar dit noodzakelijk is worden - vanuit het project - extra prullenbakken bijgeplaatst.

2.    Wij wonen aan Ring en willen graag weten wat er achter ons huis gaat gebeuren. Er staan garage boxen die leeg gehaald zijn. Gaan deze weg? Wat wordt er gebouwd?

Woningcorporatie 'Oost West Wonen' gaat hier een aantal eengezinswoningen ontwikkelen. Begin juli 2025 heeft Oost West Wonen hierover een presentatie gegeven in Verenigingsgebouw Onder De Wiek.

Op de website van Oost West Wonen staat meer informatie over dit project.

3.    Aandacht voor onderhoud. Sommige stenen glad.

Onderhoud is een aspect dat in de ontwerpfase wordt meegenomen.

4.    3e optie brug over het kanaal in het verlengde Boezemkade.

Deze optie is tevens ingebracht binnen het Masterplan Havens. Op de lange termijn zou dit een mogelijkheid kunnen zijn indien er ontwikkelingen plaatsvinden aan de oostzijde van het havenkanaal. Op dit moment is er geen aansluitende (doorgaande) infrastructuur. Ook heeft de gemeente de grond om dit te kunnen realiseren niet in eigendom.

5.    Apotheek verplaatsen naar ziekenhuis terrein.

Geruime tijd geleden zijn er diverse scenario's aan de orde geweest ten aanzien van een andere locatie van de apotheek. Dit traject is gestopt. Bij de gemeente zijn geen nieuwe initiatieven bekend. In het ontwerp houden we rekening met een aantal plaatsen voor 'kort parkeren', onder andere voor een bezoek aan de apotheek.

6.    Ring 109 - tijdelijk armatuur wanneer?

Dit wordt los van dit project uitgevoerd. Het armatuur is door Citytec meegenomen. Als er bij Citytec 5 liggen worden deze in 1 vracht naar het bedrijf verzonden wat deze armaturen repareert. Dit i.v.m. transportkosten.

7.    Speelgelegenheid voor kinderen.

Binnen het centrumgebied is relatief weinig ruimte om te spelen. In het ontwerp zijn bredere trottoirs en diverse plekjes gecreeërd om te verblijven. Kinderen hebben vaak aan een 'speelaanleiding' voldoende om zich te vermaken. Toelichting: Een speelaanleiding is een object dat, of situatie die, kinderen prikkelt tot spelen en/of bewegen.

8.    Uitlaatplaatsen waar honden los lopen.

Binnen het centrumgebied is geen ruimte waar honden los mogen lopen. Honden moeten volgens de APV binnen de bebouwde kom altijd zijn aangelijnd. Binnen het ontwerp zijn een aantal ommetjes aanwezig waarvan men gebruik zou kunnen maken. Het idee is om - tot aan de voormalige trambrug - een wandelpad aan te leggen aan de zijde van de haven. Vanaf dat punt is het gebied buiten de bebouwde kom redelijk aan te lopen. Buiten de bebouwde kom mogen honden over het algemeen loslopen, tenzij dit anders is aangegeven met borden. Houd rekening met uitzonderingen, zoals onder andere: natuurgebieden, de weg en het broedseizoen.