Afsluitingen Heinenoordtunnel A29 januari-april 2026
In de Heinenoordtunnel (A29) vinden in 6 weekenden tussen 9 januari en 16 maart 2026 werkzaamheden plaats aan de zinkvoegen. Daarvoor is de tunnel steeds in 1 rijrichting dicht. De eerste afsluiting is van vrijdag 9 januari 22.00 uur tot maandag 12 januari 05.00 uur richting Rotterdam. Daarnaast zijn er een aantal nachtafsluitingen voor het reguliere onderhoud aan de tunnel. Het verkeer wordt tijdens de afsluitingen omgeleid en moet rekening houden met extra reistijd.
Hieronder vindt u wanneer de Heinenoordtunnel dicht is in de periode januari tot begin april 2026.
Afsluitingen richting Rotterdam
- Van vrijdag 9 januari 22.00 uur tot maandag 12 januari 05.00 uur (zinkvoegen)
- Van vrijdag 30 januari 22.00 uur tot maandag 2 februari 05.00 uur (zinkvoegen)
- Van donderdag 5 februari 23.00 uur tot vrijdag 6 februari 05.00 uur (onderhoud)
- Van vrijdag 20 februari 22.00 uur tot maandag 23 februari 05.00 uur (zinkvoegen)
- Van donderdag 9 april 23.00 uur tot vrijdag 10 april 05.00 uur (onderhoud)
Afsluitingen richting Bergen op Zoom
- Van vrijdag 23 januari 22.00 uur tot maandag 26 januari 05.00 uur (zinkvoegen)
- Van woensdag 4 februari 23.00 uur tot donderdag 5 februari 05.00 uur (onderhoud)
- Van vrijdag 27 februari 22.00 uur tot maandag 2 maart 05.00 uur (zinkvoegen)
- Van vrijdag 13 maart 22.00 uur tot maandag 16 maart 05.00 uur (zinkvoegen)
- Van woensdag 8 april 23.00 uur tot donderdag 9 april 05.00 uur (onderhoud)
Omleidingsroutes
- Doorgaand (vracht)verkeer richting Rotterdam wordt omgeleid om via de A17, A16 en A15.
- Doorgaand (vracht)verkeer richting Bergen op Zoom wordt omgeleid via de A15, A16, A17, A59 en A4.
- Lokaal verkeer uit/naar de Hoeksche Waard wordt omgeleid via de N217 (Kiltunnel), A16 en A15 en andersom.
Kiltunnel tolvrij

De Kiltunnel is tijdens afsluitingen tolvrij in dezelfde rijrichting waarin de Heinenoordtunnel dicht is.
Advies aan weggebruikers
- Plan uw reis goed en raadpleeg voor vertrek de actuele verkeersinformatie.
- Houd rekening met extra reistijd.
- Pas, indien mogelijk, uw reisgedrag aan om vertraging door werkzaamheden te vermijden.
- Volg de aanwijzingen en omleidingsroutes op de digitale informatiepanelen en gele borden, boven en langs de weg.
Zinkvoegen
De Heinenoordtunnel is een zogeheten zinktunnel. Dat dat wil zeggen dat losse tunneldelen zijn afgezonken in de Oude Maas. Na het afzinken van de tunneldelen – elk met een lengte van ongeveer 115 meter – is tussen en rondom de tunneldelen een waterafdichting aangebracht, dit heet een zinkvoeg. Onderhoud aan de zinkvoegen is noodzakelijk om lekkages te voorkomen. Een lekkage kan leiden tot onverwachte en langdurige afsluiting, met grote economische schade en hoge herstelkosten voor de tunnelbeheerders tot gevolg.
Een zinkvoeg bestaat uit rubber profielen die met stalen klemstrippen zijn vastgezet. Doordat het staal in aanraking komt met water en zout, gaat dit na verloop van tijd roesten. Vooral de delen die zich bevinden op plekken die afwisselend nat en droog zijn (de splashzone genoemd) zijn gevoelig voor roest. Dit zijn lastig bereikbare plekken. Tijdens de renovatie van de tunnel is hiervoor speciaal gereedschap ontwikkeld en getest. Hiermee kunnen we de zinkvoegen bereiken en behandelen en ervoor zorgen dat zinkvoegen weer jaren meekunnen en de tunnel waterdicht blijft.
Regulier onderhoud
Per rijrichting vindt er 6 keer per jaar regulier onderhoud plaats in de tunnel. Tijdens dit onderhoud worden onder andere de wanden gewassen, de camera’s en de verlichting schoongemaakt, worden (kleine) storingen opgelost, wordt de geluidsinstallatie getest, (zwerf)vuil opgeruimd en de bermen gemaaid. Zie ook Onderhoud in tunnels op de website van Rijkswaterstaat. In 2026 volgt na april per rijrichting nog 4 keer een nachtafsluiting van de Heinenoordtunnel voor regulier onderhoud. Hierover wordt later gecommuniceerd.
Werkzaamheden in Zuid-Holland
Goede infrastructuur geeft ons bewegingsvrijheid. Rijkswaterstaat is de komende jaren druk met het vernieuwen en vervangen van bestaande wegen, tunnels, bruggen en viaducten, ook in Zuid-Holland. Veel van onze infrastructuur is namelijk al wat ouder en is in de jaren vijftig en zestig aangelegd. Intussen zijn we met veel meer inwoners, het verkeer is intenser, de voertuigen zwaarder. Ook moeten we rekening houden met extremer weer, zoals hitte, wateroverlast of juist droogte. Die vernieuwing vraagt veel werk de komende jaren. Dit gaat helaas niet zonder hinder en overlast. Kijk voor een compleet overzicht op werkzaamheden in de regio Zuid-Holland. Kijk op de website van Zuid-Holland Bereikbaar voor inspiratie om slimmer en duurzamer te reizen. Ook werkgevers of logistiek ondernemers kunnen hier terecht voor tips over mobiliteit, regelingen en efficiëntere logistiek
In beweging blijven
Uiteindelijk doen we het ergens voor: een goed onderhouden infrastructuur geeft ons bewegingsvrijheid. Dat is cruciaal voor werk, studie, handel, vakantie, familiebezoek en het bevoorraden van onze winkels en ziekenhuizen. Door onze wegen, viaducten, tunnels en bruggen aan te pakken, zijn en blijven we een sterk land dat vlot en veilig in beweging kan blijven.
Bereid u goed voor
Rijkswaterstaat vervangt of renoveert in Zuid-Holland de komende jaren een groot aantal verouderde bruggen, tunnels en wegen. Lees hier meer over de werkzaamheden in de regio Zuid-Holland.
Wilt u tijdens werkzaamheden slimmer reizen en hinder vermijden? Bereid u dan goed voor. Kijk op de website van Zuid-Holland Bereikbaar voor een overzicht van grote werkzaamheden in Zuid-Holland én voor inspiratie om slimmer en duurzamer te reizen. Ook werkgevers of logistiek ondernemers kunnen hier terecht voor tips over mobiliteit, regelingen en efficiëntere logistiek. Zo houden we de komende jaren met elkaar Zuid-Holland in beweging.
Meer informatie?
Kijk voor meer informatie over werkzaamheden op de website van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie, de website van vanAnaarBeter of bel met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002 (gratis).
Dit is een persbericht van Rijkswaterstaat.